Satiksmes noteikumu uzdevums #7- sanitārmašīnas.
Ja nu pēkšņi trāpās kāds, kurš nelasa tālāk par pirmo rindkopu, tad uzreiz piebildīšu- man šo cilvēku darbs ne mazākā mērā nešķiet nevajadzīgs, nesvarīgs vai citādi lieks. Tieši otrādi. Un es nemaz un ne drusciņ negribu kavēt viņu darbu.
Tas viss ir tikai tīri sportiskas intereses dēļ. Un pie reizes šo var pasniegt kā nelielu uzdevumu (skat. jautājumu beigās).
Ja nu kāds vēlas aplūkot iepriekšējos uzdevums, tad var sākt ar pēdējo- satiksmes noteikumu uzdevums #6.
Proti. Ir likums, kas nosaka kā drīkst uzvesties piedaloties satiksmē. Cita starpā tur ir aprakstīts, kas jādara šoferiem un pasažieriem (tieši saistībā ar rakstu). Tāpat arī par apstāšanos un stāvēšanu (kas šajā gadījumā arī ir būtiski) tur ir teikts.
Tad lūk- gan jau lielais vairums starp satiksmes dalībniekiem ir pamanījuši lielās atkritumu izvedējmašīnas un ne tik lielās sabiedrisko pieturvietu uzkopējmašīnas. Nezinu, kā tās pareizi godāt, tāpēc palikšu pie šādiem apzīmējumiem.
Sāksim ar ne tik lielajām pieturvietu uzkopējmašīnām.
Vismaz Jūrmalā ir šādas mašīnas, kas regulāri katru rītu/dienu un laikam arī vakaru izbrauc noteiktu maršrutu un nostājoties sabiedriskā transporta pieturvietā ņemas to pucēt un apkopt. Noslauka sniegu, smiltis vai atkritumus (kas nu konkrētajā brīdī tur atrodas), iztīra atkritumu urnu.
Vienvārdsakot- pavadot savas 5-10 minūtes pieturā viņi to uzkopj.
Kā jau raksta sākumā minēju- tas ir pozitīvi. Mazāk pozitīvi ir tas, ka šajā procesā ir daži mīnusi. Piemēram, ir vietas Jūrmalā, kur viņi nostājoties pieturvietā uz šīm 5 minūtēm rīta pusē, diezgan būtiski traucē satiksmi (ir gadījies pašam novērot). Tāpat tiek traucēts arī sabiedriskajam transportam, kurš nevar pilnībā iebraukt pieturvietā un līdz ar to atstāj ”pakaļu” uz ielas. Kas ar nav īpaši patīkami citiem satiksmes dalībniekiem.
To, ka pieturvietās īpaši nevajadzētu uzkavēties citiem satiksmes dalībniekiem, laikam arī bija paredzējuši satiksmes noteikumu rakstītāji:
135. Aizliegts apstāties un stāvēt:
135.7. tuvāk par 25 m pirms un 10 m aiz 534. vai 535.ceļa zīmes. Atļauts apstāties, ja tas nepieciešams pasažieru iekāpšanai transportlīdzeklī vai izkāpšanai no tā un ja tas netraucē pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu vai taksometru satiksmi;
534.zīme “Autobusa un trolejbusa pietura”;
535.zīme “Tramvaja pietura”;
Otrs punkts ir lielie atkritumu vedēji.
Gan jau katrs būs pamanījis, ka šiem vedējiem aizmugurē ir speciāli ierīkots kāpslītis un rokturis, kur pakāpties un pieturēties darbiniekam, kamēr atkritumu vedēju šoferis pārbrauc no miskastes A uz miskasti B. Skaidrs, daudzdzīvokļu namu pagalmos nav īpaši ērti puikam ļepatot pakaļ. Vieglāk ir kad aizvizina.
Tāpat ērtāk ir aizvizināt ne tikai daudzdzīvokļu namu pagalmos- arī uz lielākām un ne tik lielām ielām, jo privātmāju rajonos mājas, un līdz ar to arī atkritumu konteineri, ir izlikti ik pa 30-50 metriem.
Bet atkal viens piekasīšanās vērts moments- tie paši noteikumi samērā konkrēti nosaka kā rīkoties šoferim, pasažierim un visiem citiem satiksmes dalībniekiem:
197. Transportlīdzeklī nedrīkst pārvadāt lielāku pasažieru skaitu, kā norādīts transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentā vai norādījis (paredzējis) transportlīdzekļa izgatavotājs. Pasažieri jāpārvadā tā, lai tie netraucētu transportlīdzekļa vadītāju un neierobežotu viņa redzamību. Pasažierus vieglajos automobiļos un kravas automobiļos atļauts pārvadāt tikai šim nolūkam paredzētajās sēdvietās, bet autobusos – arī šim nolūkam paredzētajās stāvvietās.
201. Aizliegts pārvadāt pasažierus kravas automobilī ārpus tā kabīnes, izņemot:
201.2. speciāliem darbiem paredzētus kravas automobiļus, kuru furgona tipa kravas telpās ir ierīkotas pasažieru sēdvietas un kuri ir noteiktā kārtībā reģistrēti.
Tad nu lūk arī pats uzdevums, kuru var atbildēt arī ne kā uzdevumu, jo viss iepriekš uzrakstītais pavadošais un nedaudz priekšā pasakošais teksts var tikt traktēts arī pavisam savādāk:
Kurš no šiem abiem transporta līdzekļu tipiem pārkāpj noteikumus un kurā brīdī (var sniegt piemēru no saviem novērojumiem) un vai policisti var/drīkst viņus sodīt? Ja jā, tad kuru satiksmes noteikuma punktu viņi ir pārkāpuši un kāds sods (kādi sodi?) pienākas?
atliek uzlikt dzeltenu lampu uz mašīnas un visu var darīt. tie, kas nav uzlikuši, ir sodāmi par visu, ko Tu te sarakstīji.
Dzeltena lampa jau nedod tiesības pārkāpt šos satiksmes noteikumu punktus.
Kiril – parādi man punktu, kurš dod kaut jel kādu priekšrocību auto ar dzelteno mirgojošo signālu. Tai ir tikai brīdinošs raksturs.
CSN 48. punkts.
48.punkts jau nedod tiesības stāvēt sabtrans pieturā. Un pārvadāt pasažieri ārpus auto kabīnes.
“CSN 48. punkts” bija atbilde uz Piu komentāru.
uz kāpšļa nestāv pasažieris. Šī mašīna ir tehnoloģiska iekārta, kuru apkalpo cilvēks, atrodoties tam paredzētajā vietā.
Arī kartupeļu kombainā pie konveijera stāv 6-7 cilvēki, kas nav pasažieri.
Satiksmes noteikumos ir skaidri teikts, kur jāatrodas šoferim un kur pasažieriem piedaloties satiksmē. Pēc noteikumiem tas puika, kurš nesēž pie stūres ir pasažieris.
Kartupeļu kombainis nebraukā pa ielām…
Vai vīrs, kas no braucoša konteinera izliek oranži svītrotos konusiņus, arī piedalās satiksmē un ir pasažieris? Varbūt, ka pie reizes viņš arī piegružo ceļu ar dažādiem priekšmetiem?
Manuprāt, nē, nē un nē.
Ja vīram no braucoša transportalīdzekļa ir dotas tieši šādas instrukcijas (likt pilonus no braucoša auto), tad tā ir viņa un viņa uzņēmuma darīšana (darba drošība, instrukcijas, normatīvi…).
Bet, manuprāt- šis vīrs ar oranži svītrotajiem piloniem nepiedalās satiksmē. Viņš drīzāk būtu pieskaitāms pie CSN 48.punkta.
Uzdod sev citu jautājumu – kas notiktu, ja šis mistkastnieks akrobāts nokristu un pārlauztu sprandu pārbrauciena laikā? Kurš maksātu ārstēšanās zaudējumus, piemēram 200 000 LVL? Tas, kas OCTA apdrošinājis vai kā? Skaidrs, ka likumīgi tas netiek darīts un neviens neapzinās sekas. Par tiem karpeļu racējiem, stādītājiem – ceļš ir brauktuve, pa kuru ir paredzēts braukt, nevis art un stādīt runkuļus :D Uz privāta lauka atbildība iestājas katram pašam un darīt var dajebko, arī mežā var darīt dajebko :)
Sab. trans. tīrītājiem, kā jau minēja, ir nepieciešama dzeltenā lampiņa, un tad formāli viņi var darīt visas tevis minētās darbības. Bez lampiņas, protams, tas formāli ir pārkāpums.
Kas attiecās uz miskastēm – es neesmu pārliecināts, ka tie skaitās kravas auto. Man neizdevās nekur atrast precīzu definīciju tam, ko nozīmē “kravas auto”, un nezinu vai tāda definīcija eksistē – piemēram, sodi pārsvarā tiek diferencēti pēc pilnas masas. Ja transportlīdzekļa galvenais mērķis nav pasažieru vai kravas pārvadāšana, es pieļauju, ka uz to neattiecās 197. un 201. pantos minētie ierobežojumi. Piemēram, par pasažieru pārvadāšanu tramvajos un trolejbusos šīs noteikumu punkts arī klusē, un uz tiem neattiecās, jo tie nav ne vieglie, ne kravas automobīļi.
Par to dzelteno lampiņu- nav noteikumos minēts, ka dzeltenās lampiņas drīkst stāvēt sabtransa pieturā. Jo sanitārmašīnas nav ceļu uzturētāji un formāli viņi var nolikt savu auto arī pirms/aiz pieturas vai tuvākajā šķērsielā. Pieturā, manuprāt, viņi stāv, jo tā ir ērtāk viņiem pašiem.
Ja es braucu kādā mikriņa tipa braucamajā, kur pasažierim nav drošības jostas, vai es drīkstu atrasties pieķēries pie braucoša autiņa sāniem? Vai izkāris pusķermeni ārā pa logu? Vai stāvēt atvērtās durvīs? Droši vien policija, ja pamanīs, tad apstādinās un teiks ni ni.