Ceļu satiksmes noteikumu godīga pārkāpšana.
/bilde no VP mājaslapas/
Autovadītājus var iedalīt trīs kategorijās- tie, kuri rupji pārkāpj noteikumus; tie, kuri nesaprot, ka pārkāpj noteikumus un tie, kuri noteikumus pārkāpj godīgi.
Šoreiz vairāk par tiem pēdējiem.
Un šoreiz vairāk tādā kā aptaujas veidā. Ar mazu saturisku pavadījumu. Tā aptauja laikam aprobežos ar jautājumu- ko jūs akceptējat kā pieņemamu pārkāpšanu satiksmes noteikumos?
Tā teikt- kas būtu nesodāma un nenosodāma rīcība no jums kā no autovadītāja un ko jūs arī gaidītu no policista, ja nu pēkšņi viņš šo pārkāpumu manītu?
Droši vien visizplatītākais ”godīgais” pārkāpums ir ātruma pārsniegšana. Tie dienišķie +10 laikam ir tā iegājuši apziņā un satiksmē, ka drīz vien būs jāatliek atpakaļ apdzīvotās vietās zīme ”60”.
Tāpat ir manīti rīkojuma zīmes neievērošana, dubultās līnijas pārbraukšana, nogriešanās pa kreisi ne no tramvaja sliedēm (kad tas ir jādara), zīmes ”apdzīt aizliegts” pārkāpšana… uzskaitīt laikam var veselu lērumu.
Bet jautājums paliek- vai to drīkst darīt tad, kad tas patiešām nevienam netraucē? It kā jau nedrīkst darīt, bet, ja tiešām nevienu tas netraucē?… Ja visas šīs darbības tiek veiktas vēlu vakarā vai agri no rīta, ka uz ceļa esi viens pats autovadītājs. It kā jau nevienam skāde nebūs, ja agrā rītā, esot vienam pašam visā pārredzamajā apkārtnē, izgriežoties no mazāksvarīga ceļa neievērosi rīkojuma zīmi ”braukt pa labi”, bet nogriezīsies pa kreisi, pārbrauksi pāri divām nepārtrauktām līnijām un dosies uz mājām ietaupot pārsimt metru, kas būtu jāveic līdz legālajai ”apgriezties braukšanai pretējā virzienā” vietai.
Gan jau vēl varētu kādus piemērus minēt. Un gan jau katram būtu sava godīguma latiņa, tikai jautājums paliek- vai maz vajag satiksmes noteikumiem pieiet ar domu, ka atsevišķās situācijās tos var arī izslēgt?
hehe, aizbrauc kādreiz uz Katmandu (Nepālas galvaspilsēta), paskaties satiksmi – tev Rīga liksies kā paradīze :)
Tur ir … wtf satiksme :D
Pieļauju domu, ka viņiem tāda satiksmes noteikumu grāmatiņa nemaz nav izdota :)
pirms kādiem diviem gadiem kāds, kuru es, protams, vairs neatceros, no ceļu policijas vadības intervijā teica: “mierīgi varētu apdzīvotā vietā ātruma ierobežojumu palielināt līdz 70, bet tas netiek darīts, jo tad visi brauktu uz 90” – es tam pilnībā piekrītu. Es pats visu laiku braucu ar precīzi +20 – kāpēc – jo uzskatu, ka tas ir labs un drošs ātrums kā arī vājie latvijas administratīvo pārkāpumu sodi galīgi nemotivē braukt lēnāk. Es uzskatu, ka kamēr radikāli nepaaugstinās šos sodus, tikmēr šitie visi “60 apdzīvotā vietā ir normāli” un “kas tad slikts būs, ja apdzīšu pāri nepārtrauktajām līnijām” lielajam vairumam (arī man) liksies normāli.
Vai tad Tevi tikai sodi notur kaut kādos rāmjos?
Es šeit vairāk filosofēju par to, ka nevienam netraucējot un nevienam neredzot var/drīkst pārkāpt šādus tādus noteikumu punktus.
tad, kad es pārkāpju, es nejūtos kādam traucējis
Bet ja pieej šai lietai sistemātiski, tad jau ir cita problēma- menti, soda nauda un soda punkti.
nu tur jau arī ir problēma, ka es par šiem visiem “sīkajiem” pārkāpumiem neliekos ceļu policijai saistošs. Ja es pabraucu garām cp ekipāžai ar 70 un viņi mani neaptur, lai sodītu, tas mani galīgi nemotivē nākamreiz braukt lēnāk! Es citreiz īsti nesaprotu, par ko es viņiem algu maksāju, ja godīgi.
Nu, ar +20 jau tā kā vajadzētu noturēt malā. Vismaz, lai ar pirkstu pakratītu vai brīdinājumu uzrakstītu.
Pilnīgi noteikti ir situācijas, kad pārkāpums nevienam netraucē.
Un tāpat pilnīgi noteikti ir situācijas, kad pārkāpums oficiāli nav noticis, bet gribās kexam izdarīt kaut ko ļoti sliktu. Brīvdienās piemēram, biju aizbraucis ciemos, tur sētā starp daudzstāvenēm iet celiņš un viens mudaks nolicis savu mašīnu tieši celiņam pa vidu, ka pabraukt garām nav iespējams. Tā viņš stāvēja vismaz stundu. Jā var piebraukt no abām pusēm un it kā problēma ir apejama, arī iespējams formālu pārkāpumu īsti nav ko piesiet, bet tā vien gribas gāzt ar slotu pa galvu…
Patiesību sakot tur pārkāpums ir bijis:
136. Aizliegts stāvēt:
136.2. citās vietās, kur stāvošs transportlīdzeklis var neļaut braukt (iebraukt vai izbraukt) citiem transportlīdzekļiem vai traucē gājēju pārvietošanos;
Mans necilais viedoklis. Ja cilvēks ir sariktējies pārkāpt noteikumus (arī it kā “legālos” +10-15, par kuriem it kā neķer), ir jābūt gatavam par to saņemt sodu. Un bez izrunāšanās – visi tā brauc, kāpēc piesējies tikai man vienam, citi pārkāpj vēl vairāk etc etc ad infinitum.
Es nepaģēru reliģiozu noteikumu ievērošanu, pats neievēroju ne ātrumu (+10), ne jostas, muldu pa mobilo, ja no joslas var veikt tikai pagriezienu, nerādu arī to. Having said that, noteikumu pielietošanā no citu brauceju puses es vēlos lai tad kad kāds daunis ir izdomājis izslīpēt dreiliņu apli, lai viņš to dara nakts vidū nevis pussešos vakarā. Ja kāds ir izdomājis, ka sastrēgumu var apbraukt pa ietvi, tad esi gatavs, ka es nelekšu zālē lai tevi palaistu. tb. man riebj, ja kāda idiota notiekumu pārkāpšanas dēļ tiek radītas problēmas citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Man ir vienalga ar kādu ātrumu tu brauc, bet ja kolonna iet uz 80, tad nedzen visus. tu to tāpat nevarēsi. vai nemācēsi.
Pagriezieni gan ir jārāda VIENMĒR. Ne visi, kuru trajektoriju tu šķērso, zina, ka no tavas joslas var braukt tikai pa labi – viņi katās uz virzienrādītājiem. Var, protams, apelēt, ka gājēji tāpat jālaiž un velo tāpat nedrīkst pāri braukt, bet pietiek uz tā paša velo sēdēt kādam, kas taisni tāpat kā Tu paļaujas, ka nevienu jau netraucē – lai vairs nebūtu tik svarīgi, kuram bija taisnība, kuram ne.