Ražots lielveikalā.
Agrāk, kad zāle bij’ zaļāka un lielveikali tirgoja dažādus produktus, varēja izvēlēties un pieradināt sevi pie tā labākā un organismam patīkamākā produkta. Zināji, tā ražotāja to preci. Zināji, ka tā ražotāja piens ir ļoti labs un gards. Zināji, ka brokastu pārslas no šī ražotāja ir ēdamas. Zināji un izvēlējies.
Tad nāca kādam doma, ka vajag nedaudz iebakstīt puļķīti klientam spieķos. Nav tā, ka gluži jākrīt viņam uzreiz uz muti, bet sanāk mazliet aplauzties.
Proti, tā doma ir preču zīme ”Lielveikals”. Liekama uz visiem produktiem. Labi, ne gluži uz visiem, bet uz lielā vairuma gan. Nav jau slikti- tagad pircējiem ir vienkāršāk izvēlēties- viens lielveikals un viena ”Lielveikala” produkcija.
Tikai visā šinī domā pazūd klients ar savām vēlmēm. Ar savām pieradinātajām garšas kārpiņām un organismam patīkamākām sajūtām. Tagad viss ir tik vienāds un tik nepierasts, ka …. ka nākas vai nu nepirkt kaķi maisā, vai arī riskēt.
Te varu padalīties ar piemēru- man diktām garšo tēja ”Earl Grey”. Bet tikai dažu, noteiktu ražotāju taisītā. Kādu reizi, neatceros vai nu nolēmu noriskēt vai arī manu ražotāju tēja bija beigusies, nopirku to pašu ”Earl Grey” tēju tikai ar ”Lielveikala” zīmolu. Elleunindija! Ne garša ne smarža, ne aplaimotas garšas kārpiņas.
Tas pats sanāca vēl ar citiem produktiem, jo, kā jau varēja gaidīt- ja parādās preces ar zīmi ”Lielveikals”, tad jāpazūd tām precēm, kurām ir citādāks uzraksts uz iepakojuma. Tā teikt- apgriezt izvēli pašā saknē, lai lielveikalā iet ”Lielveikals”.
Var jau būt, ka lielai daļai klientu nav problēmu ar organisma vai garšas kārpiņu pieradināšanu, bet man preču zīme ”Lielveikals” galīgi un pilnīgi nevieš uzticību. Gan dēļ tā, ka sanāca iegrābties, gan tādēļ, ka tas tiek ražots šuruntur pēc tādauntāda pasūtījuma, gan vienkārši tāpēc, ka neievieš.
Vēl jau ir otra lieta. Nezinu, cik nopietna vai jocīga, bet- paši ražotāji. Ja man kā ražotājam piedāvā nogulties zem lielveikala preču zīmes, tad… es pat nezinu… it kā stabila naudas plūsma un noieta placis ir laba lieta, bet ja nu striķi trūkst? Ko tad?
Tirgū tavu preci jau neviens nepazīst, lai gan visi to lieto jau n-tos gadus. Tiesa gan- kā ”Lielveikala” preci.
Saprotu, ka tas jau viss ir sen atpakaļ noticies un notiekas joprojām. Vienkārši gribējās izteikties.
Nu vai tad ir tā, ka veikalā ir katra prece tikai no viena zīmola? Kaut kāda izvēle taču paliek.
Un diez vai ir tā, ka kāds ražotājs ir piegriezis savu zīmolu un palīdis zem lielveikala “uzspiestā”, tas būtu samērā absurdi. Gan jau paralēli ražo arī zem savējā, tikai varbūt nekonkurē ķēdes ietvaros.
Var jau būt, ka ražotājs turpina ražot savu zīmolu, bet vienalga lielveikala pircēji viņa zīmolu nezin. Un tie paši pircēji ieejot citā veikalā/lielveikalā ”nepazīst” savu iecienīto, piemēram, brokastu pārslu kārbu.
Latvijas lielveikali ir garlaicīgi. Nekad nesapratīšu dažu šādu božu taktiku gadiem tirgot vienas un tās pašas (apnikušās) preces. Johaidī… It tak tik daudz ražotāju pasaulē… bet, nē. Visu laiku tikai Aldara alus, lol. Tas tikai kā piemērs, protams. Dažos lielveikalos ir patīkami izņēmumi (ik pa laikam kāds izcils alus vai kas tāds), bet nu kopumā… diezgan nožēlojami.
Kurā lielveikalā ir tikai Aldara alus?
Par “aldara alu” es teicu tā plašāk ar to domājot “mainstrīmo” alu. Labu ražotāju ali Latvijas bodēs ir ļoti maz.
Tā vienveidība laikam ir maksa par [veikala] ērtību- nav jāmeklē jaunas preces, jāslēdz jauni līgumi, jākrāmē plauktos…
nereti jau tas lielveikala zīmols ir ražots pie tā paša iecienītā ražotāja…
Droši vien. Bet vai tad ”pircējs vulgaris” to būs piefiksējis? Stipri šaubos. Līdz ar to ir lielas iespējas, ka baidīsies pirkt ”nezināmu”/aizmirstu zīmolu.
Spilgts piemērs ir rimi, kuru ražotās preces ? Ir nebaudāmas, tāpèc tur pērku tikai lietas , kas ir gadiem pārbaudītas ;) vai arī izvēlos tirgu kur ir dabiskāka ) kaut nedaudz) produkcija ;)
Nu lielveikalu zīmolotās preces ir lētā līnija, ekonomiskais segments ar visām no tā izrietošajām sekām. Nav vērts pirkt, vienalga, vai ražojis iecienītais ražotājs vai nē.