Šorīt manu uzmanību saistīja raksts par trolejbusu iegādes procedūru, ko organizē Rīgas Satiksme. It kā tāds nieks vien ir- lūdz papildus piešķirt vēl 8miljonus eiro naudiņas. Redz, nokļūdījās valūtā…. kam negadās.
Protams, man kā aizdomu pilnam tipam, izlasot šo rakstu, galīgi nelīmējas bilde kopā- ņemu rakstāmo un papīru, lai kārtīgāk saprastu šī raksta būtību. Ceru, ka komentāros būs kāds spēcīgs apstiprinājums, paskaidrojums vai vienkāršs kļūdu labojums.

Tad nu tā-

Sākumā ir dots uzdevums iepirkt 150 jaunus zemās grīdas trolejbusus ŠKODA 24Tr IRISBUS, tam atvēlot līdz 55miljoniem latu.

Kalkulators saka, ka 55miljonus dalot ar 150 trolejbusiem sanāk, ka katrs trolejbuss maksā 367 000 latus.

Tā kā man nav nojēgas par trolejbusu iepirkšanu, tad nemāku teikt vai tas cipars nav pārspīlēts. Trekni jau izklausās, bet ja ražotājs (es ceru, ka tas tiek pirkts pa taisno no ražotāja) prasa, tad laikam jātic vien ir.

Nākamais gājiens ir diezgan bērnišķīgs- piesaistot līdzekļus tiek paprasīti nevis lati, bet gan eiro. Rezultātā tiek piešķirti 55 miljoni eiro. It kā jau pareizi ir, jo Škodai droši vien vajadzēs eiro nevis latus, tik aizmirsa latus pārvērst uz eiro (te varētu izbrīnā ieplest acis- un kā šo kļūdu neviens nepamanīja?!).
Paskatoties Latvijas Bankas noteikto valūtas kursu, lēmumu pieņemšanas dienā (24.05.2006), redzam, ka viens eiro ir 0,70284Ls vērts.

Tātad:
55miljoni ls= 78,2mlj eiro

Varam secināt, ka pelmenis nolaists par 23,2mlj eiro.
Lai labotu šo mazo kļūdu, Rīgas Satiksme nāk klajā ar lūgumu piešķirt tai papildus 8mlj eiro.

Te prasītos jautājums- kāpēc tieši 8mlj, un nevis iztrūkstošie 23,2? Tā, pēkšņi ne no kā vairs nevajag 15,2mlj!?

Ja paliek pie šiem pašiem 55mlj eiro, tad noteikti sanāk nedaudz mazāk trolejbusi nekā gribēja sākumā:
1 trolejbuss maksā Ls 367 000, kas pārrēķinot eiro ir 522 000.
55mlj eiro : 522 000= 105 trolejbusi ar astīti.

Tātad sanāk, ka Rīgas Satiksmei šī kļūda maksāja 45 trolejbusus.

Mēģinot nodiedelēt vēl papildus 8mlj eiro, tā varētu no zaudētajiem 45gabaliem atgūt vēl 15. Tātad Rīgas Satiksme vienkārši nepaņem 45 jaunus transportlīdzekļus (neticu, ka kāds šiem tagad dos papildus naudu).

Jautājums- kam tas bija/ir izdevīgi?