Visi tā pieraduši dzīvot brīvi un demokrātiski, ka vienu brīdi sāk likties- šī demokrātija aiziet visatļautībā. Man ir cilvēktiesības, man pienākas, man ir videokamera, man ir sanācis izlasīt pāris likumus! Tas viss vērojams arī satiksmē. Diemžēl. Un pēdējā laikā nu arī vērojams satiksmes organizēšanā- gan neērtos mezglos, gan remontdarbu vietās.

Nezinu un neesmu kompetents, lai spriestu kāpēc remonti notiek tā vai citādi- vai slikti darbinieki, slinki strādnieki, nevīžīgi uzraudzītāji vai korupcija, tpu- sponsori pirms pašvaldību vēlēšanām bija neziņā kam un cik dot un tagad grib atgūt iekavēto. Gan jau speciālisti to var izvērtēt.

Tad nu par to tendenci satiksmē uzdarboties pašdarbniekiem, kuri ar dažādām, kā viņi paši dēvē- ‘’akcijām’’ vai ‘’talkām’’- krāso uz ielām līnijas, maina ceļa zīmes, novieto pilonus un citus ceļu satiksmes tehniskos palīglīdzekļus. Bija nesen velojoslas zīmēšana Brīvības ielā, apļa taisīšana Čiekurkalnā, barjeru likšana Valdemāra (?) ielā… Redz, man liekas, ka tā būs labāk, pareizāk, ērtāk un, galu galā- man pienākas!
Es nojaušu, ka tam visam apakšā ir laba doma un cerība tikt sadzirdētam. Bet! Bet tas viss ir pilnīgi nepareizi, bīstami un noziedzīgi. Un te negribētu piesaukt iespējamo lietu un standartu nepārzināšanu vai kādu nebūt satiksmes negadījumu (vēl pie tam ar letālām sekām). Pietiks ar citātu no Ceļu satiksmes noteikumiem:

Ceļu satiksmes dalībniekiem aizliegts:
5.1. bojāt, patvaļīgi noņemt vai uzstādīt ceļa zīmes, luksoforus vai citus ceļu satiksmes organizācijas vai kontroles tehniskos līdzekļus;

Vai arī citātu no APK (jā, tur joprojām ir lati):
“140.pants. Ceļu aizsardzības noteikumu pārkāpšana
Par ceļa zīmju, luksoforu vai citu ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu patvaļīgu noņemšanu vai uzstādīšanu –
uzliek naudas sodu fiziskajai vai juridiskajai personai no piecdesmit līdz divsimt latiem.
Par ceļu vai to kompleksā ietilpstošo būvju bojāšanu, iznīcināšanu, piegružošanu, piesārņošanu vai aizsprostošanu, kā arī ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu bojāšanu vai iznīcināšanu –
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz divtūkstoš latiem.
Par ceļu zemes nodalījuma joslas piegružošanu vai piesārņošanu, kā arī materiālu vai priekšmetu novietošanu ceļu zemes nodalījuma joslā bez valsts ceļu dienesta vai autoceļa īpašnieka (pārvaldītāja) atļaujas –
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz divsimt latiem, bet juridiskajām personām – no trīssimt līdz divtūkstoš latiem.
Par ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu, informācijas un reklāmas plakātu uzstādīšanu un tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas un citu objektu izvietošanu autoceļu zemes nodalījuma joslā vai aizsargjoslā bez valsts ceļu dienesta vai autoceļa īpašnieka (pārvaldītāja) atļaujas –
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz divsimt latiem, bet juridiskajām personām – no trīssimt līdz trīstūkstoš latiem.

Īsi sakot- no malas izskatās, ka daži indivīdi ar skaistiem saukļiem un lozungiem cīnās pret netaisnību un likuma neievērošanu, tajā pašā laikā paši klaji pārkāpj un spļauj virsū likumam. Savdabīga pieeja problēmas risināšanai! Es ceru, ka policija uzliks sodu un izārstēs no vēlmes ignorēt likumu. Un līdz ar to novērsīs kādu iespējamo negadījumu jau savlaicīgi.

Ja ir kāda nepareizi un slikti organizēta vieta, tad to var un vajag censties salabot ar tiesiskām metodēm. Un nevajag teikt, ka tam nav laika, spēka un tas ir bezceris. Ja jau kādam ir spēka un līdzekļu augstākminētām aktivitātēm, tad jau vajadzētu spēt to likt prātīgi lietā- ar tiesiskiem līdzekļiem panākt labu satiksmes organizēšanu konkrētā vietā. Var taču pieteikties arī brīvprātīgā darbā- pierādīt savu kompetenci un saņemt no darbu vai satiksmes organizētājiem atļauju uzturēt drošu pārvietošanos konkrētā satiksmes mezglā. Ja nepatīk šāda pieeja, tad var aicināt talkā medijus un juristus.

Jāsaprot arī, ka ne visur ir iespējams turēties pie standarta- mēdz būt šaurākas ielas, neparedzētāka situācija, bīstamāks stāvoklis, utt. Un nevajag visu uzgrūst uz strādnieku un ielas saimnieku pleciem, nedaudz saspiesties var visi. Tai skaitā arī autovadītāji un gājēji. Īpaši jau pēdējie, kuriem iespēja pārvietoties pa citām ielām ir teju vai neierobežota. Saprotu- pieradums, iestaigāta taciņa, tā ātrāk un tuvāk. Bet neapdraudēt sevi un nemaisīties strādniekiem pa kājām taču ir labs iemesls, lai pamainītu savas ikdienas gaitas, ne?

Tāda sajūta, ka pašdarbnieki neapzinās savas rīcības sekas- pietiks tik kādam autovadītājam nodomāt ”ah, tas jau tikai pašdarbnieku zīmējums/zīme/līnija/cits” un braukt kā parasti. Un pretī gadīsies tāds, kuram tas viss sazīmētais liksies pareizi, pēc standarta un saskaņojuma. Labākā gadījumā cietīs tikai bleķi. Sliktāko pašiem nav grūti iedomāties.

Un varbūt derētu iegaumēt, ka visu pašdarbnieku veidojumi kādam ir jāsavāc- jātērē laiks un nauda, lai likvidētu citu likuma pārkāpumus. Un galu galā- arī strādniekiem ir sava darba organizēšana ar piegādēm un grafikiem. Viņiem ļoti būtiski var traucēt šādas izdarības, kas tikpat būtiski var aizkavēt materiālu piegādi, darbu izpildi un līdz ar to radīt korķus, kas, savukārt, radīs stresu un kavēšanos citiem satiksmes dalībniekiem.

Un nevajag te tagad sist pie krūts un teikt, ka nav droši pārvietoties un nav kārtības! Ka kādam tas ir jādara! Pastaigā pats pa turieni vai turieni! Ka dara satiksmes organizētāju un būvnieku darbu!

Par pēdējo varu teikt: Ne sūda! Nekompetenta izrādīšanās ar likuma pārkāpšanu. Gadījumā, ja kompetence ir, tad ir visas iespējas palīdzēt godīgi un nevienu neapdraudot.
Citādi- pliks huligānisms un soctīklu ekshibicionisms.

P.S.
Pēc raksta tapšanas vakar ievēroju video, kur šādi pašdarbnieki neļauj Latvijas Gāzes darbiniekiem nomainīt kapi. Nu tur ir jābūt īpašam talantam, lai gāziniekus (gāziniekus!) nelaistu pie bojātas kapes! Un ja bojātas kapēs dēļ būtu gāzes noplūde? Un blakus esošās mājas pagrabstāvā sakrātos gāze, kas pēcāk ietu pa gaisu? Gadus padsmit atpakaļ Liepājā dēļ bojāta kondensāta savācēja jau māja ar visu tantiņu aizgāja pa gaisu.