Mana-balss-par-gramatu-lv balsošanas vietne.
Interesantā laikā mēs dzīvojam- ir iespēja sarunāties internetā, iepirkties internetā, izglītoties internetā un darīt vēl lērums lietu internetā. Tai skaitā arī paust savu viedokli, nest ideju un virzīt to izskatīšanai parlamentam.
Un šeit man, kā grāmatu lasītājam, ik pa laikam rodas tāds ķecerīgi apcerīgs jautājums- kāpēc šo brīnišķīgo iespēju neizmanto grāmatu izdevēji? Kāpēc izdevēji netaisa sev vieglāku dzīvi un skaidrākus ienākums ar internetu? Apskatot grāmatu izdošanas statistiku, redzam, ka lielais vairums grāmatu tiek izdotas 1000-1500 eksemplāros. It kā nav daudz, bet tajā pat laikā daļa laikam paliek neizpirkta un pēcāk tiek izpārdota pa simbolisku cenu.
Saprotu, laikam mana tālākā prātošana ir diletantiska, jo esmu grāmatizdošanai otrā letes pusē, bet mazliet jau drīkst.
Proti- ja grāmatu izdevēji jaunu grāmatu izdošanā paļautos ne tik daudz uz atsevišķu darbinieku gaumi, redzējumu un notikumiem globālajā tirgū, bet tieši uz lasītāju? Ja lasītājs būtu tas, kurš ieteiktu, nobalsotu un varbūt pat daļu iemaksātu? Tad taču izdevējam būtu tik skaidra nākotne, ka labāk i nevarētu vēlēties, ne?
Cik tur tā darba- ņemam talkā internetu, ieliekam tur iespējamos grāmatu variantus un gaidām tautas aktivitāti. Protams, var jau arī atļaut tautai pašai ieteikt. Un tad gaida kādu noteiktu laiku vai balsotāju skaitu. Un cik tad tur tā darba- savākt 300;500;1000 grāmatu gribētājus (ar burkāna taktiku varētu izdoties itin viegli- piereģistrējies šajā balsošanas portālā, saņem jaunumus, regulāri konkursi, patīkamas atlaides, labākas cenas jaunajām grāmatām). Ja vēl kāds aktīvs grāmatu gribētājs uzdarbojas tviterī vai feisbukā un sagribina savus līdzcilvēkus uz kādu konkrētu grāmatu, tad jau process ir ātrāks un apjomīgāks.
Vēl jau var ielikt arī balsojumu par grāmatu vāciņiem, vākojumu (cietie/mīkstie), utml.
Un ja vēl ieietos kāda balsošana ar maciņu, kur lasītājas rezervē sev grāmatu jau pirms iznākšanas ar teiksim piecīti, un pēc iznākšanas dabū to ar pamatīgu atlaidi, tad jau izdevējiem plānošana pavisam viegla.
Ir utopiska ideja vai nav?
Diezgan riskants pasākums izdevējam. Lai tas tā nebūtu, tad balsotājiem kopējā projektā būtu jāiegulda vismaz neliela summiņa. Bet tādu balsotāju diez vai būtu daudz. Varbūt tādu lietu taisīt neatmaksātos.
Tiesa, tikpat labi var arī gadīties, ka pirmais, kurš to uztaisīs, būs liels ieguvējs.
Jā tā ir diletantiska prātošana, jo šādam pasākumam bez iemaksas nav jēgas un ar iemaksu nestrādās – tādu, kas gatavi maksāt pirms ir daudz par maz.
Bet ja tauta aktīvi balso par kādu grāmatu (reģistrē tikai 1x unikālos), vai tad tas izdevējam neparādās, ka tauta pirks grāmatu (protams, ja vien cena nebūs kosmoss)?
Un ja nu tā iemaksa strādā? Ja nu tas ieguvums man kā grāmatu pircējam būs ievērojams, salīdzinot ar to, kāda cena būs pēcāk veikalos? Vai kāds izdevējs nesenajā laikā ir mēģinājis?
Šķiet, ka daži tā jau darbojas. Vismaz Projektu bankā ik pa laikam parādās projekti grāmatu izdošanai- piemēram, Latvijas pierobežas pēdējos mohikāņus izdeva izmantojot tautas samesto finansējumu, bet esmu tur manījusi arī citas grāmatas.
O, tad jau tas darbojas! Jautājums tikai- cik apjomīgi (100gab…500gab)?
Projektu bankā var apskatīties sīkāku informāciju – projekta tāmes, u.c. Pierobežas mohikāņu autores šajā vietnē savāca finansējumu akurāt 1000 eksemplāru nodrukāšanai tipogrāfijā un vēl šādiem tādiem niekiem. Drukāšana gan nav vienīgā grāmatu izdošanas pozīcija, bet domāju, ka šis vienalga ir labs piemērs reālam pūļa finansējumam grāmatniecībā.
Būs jāiemet acs.
Bet kā piemērs šis ir visnotaļ pozitīvs. Gan jau arī lielajām izdevniecībām būtu kur izvērsties (varbūt ne gluži projektu bankā). Ja ne naudas, tad vismaz reklāmas nolūkos :)
Kontinents šobrīd piedāvā jauno Dena Brauna grāmatu nopirkt lētāk, iznāks decembrī kaut kad, un cena pamazām pieaug. Arī variants par tēmu laikam.
Ir, ir pa tēmu.
Izskatās, ka šī tēma tomēr strādā. Gan jau noslīpēs un aizies masveidā :)