Lētas riepas, dārgas riepas, labas riepas.
Ik pa laikam pienāk laiks, kad jānomaina automašīnai riepas. Un ja vien neesi pieķēries kādai konkrētai markai, tad sākas meklēšanas prieki. Cena, modelis, atsauksmes, pieejamība… Ja riepu maiņa trāpās nesezonā, tad var noķert pat diezgan labas atlaides- tā, piemēram, no 100 uz 50 eiro par ripuli. Un te nu ir viena dilemma. Proti- ir vērts pirkt brendīgu riepu, kura ir nocenota vai tomēr palikt pie ”normālas riepas par normālu cenu”? Taisni tā bija arī man- vajag vasaras riepas un visur smuki gozējas atlaides. Arī tām, kuras gabalā iet virs simta eiro (it kā). Bet kaut kā negribas par vasaras riepām maksāt bargu naudu. Par ziemenēm it kā tādas domas nenāk prātā.
Savulaik man viens cilvēks ieteica neskatīties uz šīm atlaides riepām, jo, pēc viņa vārdiem- tas ir vecais modelis, palikuši vien daži eksemplāri un ko tu darīsi, kad vienu pārsitīsi? Tad meklēsi traks palikdams, kamēr atradīsi savu modeli sasistās vietā. Un vēl maksāsi pilno cenu, jo ne visur un ne vienmēr ir atlaides. Un ja neatradīsi, tad pirksi citas divas (vienādas uz ass). Vai tev to vajag?
Tagad domāju- ir šī pareiza filozofija vai tomēr nē?
Sūds ar pārsišanu. Riepas ir visvarīgākā lieta mašīnas drošībā, tā ir vienīgā lieta, kas nodrošina auto saķeri ar ceļu. Nenobremzēsi laicīgi vai izslīdēsi – sekas var būt ļoti sāpīgas. Esmu piedzīvojis nepatīkamus mirkļus taupot uz riepām un patīkamus – netaupot (spējot laicīgi nobremzēt pie nepieciešamības ar labām, jaunām riepām un neapskādējot auto).
Cik bieži pārsit riepu? Varbūt lētāk izmaksā vienreiz 10 gados nopirkt 2 riepas pārsistās vietā. Es ņemtu brendīgu ar atlaidi.
Turklāt, pat, ja pārsitīsi, nopirksi vietā citu riepu un līdz TA braukāsi, nedomāju, ka vasarā tas ietekmēs drošību. Uz TA gan jau atradīsi saderīgu pāri.
Ir gadījies vienreiz vienas puses riepas saskādēt. Bet tas ir vienreiz un droši vien vairāk arī negadīsies.
Cik vasarā svarīgs ir tas brends? Nobremzēt ir spējīgas visas riepas (ok, bez galējībām, piemēram,Maksimā uz atlaidi pirktas). Tāpat visiem brendiem ir budžeta versijas (tip- Mišelins= Kormorans) un nelaidīs viņi ārā tādas riepas, kas neatbilstu drošības standartiem.
Ja godīgi nezinu, cik vasarā ir svarīgs brends, bet uz savas ādas pārbaudīt arī nevēlos. Drošības standarti ir viens, kas ir minimālās prasības, bet, ja tev pietrūkst 3cm, lai neiebremzētu kādam pakaļā vai purnā, tad tas ir kas cits. Manuprāt, labāk samaksāt vairāk un būt pārliecinātākam. Ir jau arī visādi riepu testi (zinu, ka reifen-direkt.lv lapā ir atsauces uz tiem).
Pats pa ziemu nemaz nebraukāju, bet tāpat vasarai skatos labas riepas, lai pašam prieks.
Cik zinu, tad bieži dārgākās riepas labi bremzē, jo ir mīkstākas, bet var gadīties, ka līdz ar to arī ātrāk nodilst.
Bet cik nu autovadītājs vulgaris ikdienā izmantotu dārgo brendu priekšrocības? Ja brauc rātni, tad var (vajadzētu) iztikt ar budžeta klasi.
Bija anekdote par taxi vadītāju džigitu, kurš brauca pie sarkanās gaismas. Un bremzēja pie zaļās – “ja nu tur cits džigits brauc?”
Tas “jaunais/vecais” modelis ir tukšs mārketings. Pirms 10 gadiem pirktās brendīgās riepas taču bija vislabākās tajā laikā, kas uzlaboja saķeri par xxx %. Un nākamajā gadā arī un aiznākamajā tāpat. Teorētiski sanāk, ja sasummē visus saķeres % tad kaut kādā galīgi nesenā pagātnē brendu riepas bija baisie mēsli. Nu vai arī tagad tās spēj nobremzēt kā pret betona sienu :)
Ņem vērā, ka brendīgās riepas būs izplatītākas, līdz ar to, ja nu gadījumā pārsit, tad varēsi atrast mazlietotu variantu diezgan viegli. Bija gadījums ar riepām pa 250 Ls gabalā (ziemenēm) kad viena tika pamatīgi sabojāta – vietā atrada praktiski tajā pašā dienā pavisam mazlietotu identisku riepu (cena protams bija ar trīs cipariem)
Un vēl brendu riepām ir daudz labāka aizsardzība pret visādām tādām lietām. Arī bija pieredze ar Nokian riepu no 100+€ plaukta. Trāpiju uz liela akmens un izsitu lietajā diskā (oriģinālajā, nevis Ķīnas sūdā) 20 cm caurumu. Riepai pilnīgi nekas izņemot pāris milimetru pumpu sānā, kas pat īsti nebija pamanāma. Servisā veči ilgi brīnījās, kā var tā sanākt.
Nu mārketings jau tāpēc ir mārketings, lai teiktu, ka attiecīgā lieta ir inovatīvi superapdāvinātākā un visādi citādi nopērkamāka :)
Riepas būtu pēdējais uz ko vajadzētu taupīt. Obligāti A klasi slapjam laikam (nobremzēt uz sausa ceļa ir viens, nobremzēt uz slapja ceļa ir kaut kas pavisam cits).
Tam ”Obligāti A klasi” vajadzētu kādu pamatojumu. Piemēram, ja tev ir jaudīgs auto vai pats esi jaudīgāks braucējs.
Visādi citādi, manuprāt, var iztikt ar B vai C klasi.
Protams, kādam varbūt arī tie 3-6m pie bremzēšanas ceļa starp A un B klases riepām liksies daudz, bet ikdienā tie var nenospēlēt lomu. Un kā saka statistika- 70% skādes notiek uz sausa asfalta.
Nu, ja tev papildus 3-6 metri bremzēšanas ceļa liekas normāla pielaide, tad tev paveicies, ka līdz šim uz ceļa nekad neviens pēkšņi priekšā nav izlecis/izbraucis. Uz 3-6 metriem man pus mašīna būtu plācenī un ne manas vainas dēļ.
Un 30% tev šķiet kā pārāk niecīga iespējamība?
Nez, izskatās, ka esi jau izlēmis.
Nevajag jau pārlieku teorijai pieķerties. Negribu apgalvot, bet domāju, ka lielākā daļa autovadītāju nebrauc ar riepām no augšējā plaukta. Un nav jau tā, ka visi sitās un avarē.
Nedomāju, ka riepas jāizvēlas tikai vadoties pēc cenas vai klases. Svarīgs faktors ir pats vadītājs (viņa braukšanas stils) un autiņš.
Tieši tikpat, cik pretī braucošais autiņš un viņa vadītāja braukšanas stils/dzēruma pakāpe.
Deniss – zinot tavu braukšanas prasmi un avāriju daudzumu labak tiešām izvelies labas riepas :)
Es kādreiz pirku “normālas riepas par normālu cenu”, bet tad vienā brīdī, kad bija maz naudas, nopirku lietotas riepas – Continental, laikam ContiPremiumcontact. Biju pārsteigts, cik dramatiski labākas tās bija par “normālām par normālu cenu”, un šeit es runāju par auto vadāmību, reakcijām, virziena noturību un tamlīdzīgi.
Pārsist gan nav gadījies savā 400kkm stāžā pa LV ceļiem (par ko pat brīnums, jo dažreiz ir gadījies nejaukās bedrēs trāpīt).
Precizē lūdzu “normālas riepas par normālu cenu”. Man piemēram Continental ir tajā kategorijā.
Nu tur… nezinu… Bija tādas Hankook K701. Vai Barum Bravuris.
Biju ņēmis Continental, ja nemaldos, tad ContiSportContact, tagad pārgāju uz Pirelli P-Zero. Man labāk patīk, šķiet, ka lēnāk nodeldējas, saglabājoties pārējiem parametriem.
Es Latvijas specifikai skatos 4 lietas:
1) nepārspīlēju ar izmēru, jo krāna staipīšanas gadi ir pagājuši;
2) pārbaudu ražošanas datumu (4-ciparu skaitlis uz riepas) – mazums;
3) vienmēr pērku jaunas – manā gadījumā, jeb maciņa biezumā tas ir ap 80EUR/gab.- tā es zinu, ka esmu pirmais, kas to riepu deldē, kas nav mazsvarīgi;
4) izvēlos izteiktas lietus riepas, jo LV ceļu kvalitāte, kas ir ne tikai asas bedres, bet arī peļķes, nosaka to, ka lietus gadījumā labāk ar Liseliniem nebraukt. Arī pietiekoši bieži esmu uz grants seguma un uz zaļas zāles – tad izteiktāks protektors ir būtisks arī vasarā.
ak jā –
5) vienmēr esmu centies pirkt nesezonā. :)
pirmais, kas jāņem vērā, ka gumija paliek veca, eļļas izgaro, sasprēgā, utml. riepa sliktāk turas uz ceļa un paliek skaļa.
ja tiek braukts daudz un riepas ir kādām 2x sezonām, neredzu iemeslu pirkt kkādu brendu. brendu meitas uzņēmumu riepas būs pietiekami. savukārt, ja riepas ir 3 vai vairāk sezonām, tad brendīgās, jo būs izmantoti kvalitatīvāki materiāli.
LV apstākļos, ikdienas braukšanai, tās visas runas par bremzēšanas ceļu, utml. ir nebūtiskas, ne mums ātrumi tādi, ne arī satikme tik intensīva. Ikdienas braucēju, kas kaut vienu reizi nav bijis trasē, drošas braukšanas skolā, vai viekārši testējis sava auto limitus, labas riepas maz ko dos. Cik pētiju testus, var atrast ne brendus par daudz mazāku cenu un pavisam nelielu atšķirību parametros. Savukārt, ja gribās dinamiski un ar super saķeri, jāskatās uz Hankook Z212 Ventus RS2 vai līdzīgām.
Kāds te aizstāv lietotas. Ja divus gadus vecas, tad vēl ok, bet tādas procentuāli ir maz pārdošanā. Ziemai, tad labāk jaunas ne brenda nevis, lietotas cietas brenda.