Velosipēds ari ira sdēpisolev.
Tie, kuri nelasa tālāk par pirmo rindkopu, es vēlos uzreiz paziņot- es neesmu antivelosipēdists vai riebīgs autovadītājs, kurš vēlas tikai kaut kā izpausties pret velobraucējiem. Tieši otrādi- velosipēdisti ir visnotaļ labi un jauki cilvēki. Tādi paši kā visi pārējie. Bet ar dažiem izņēmumiem. Tāpat kā visur citur.
Tā kā var teikt, ka nule ir sākusies velosezona, tad mēģināšu kopsaukt visus tos punktus, ko atceros no satiksmes noteikumiem un ar kuriem iepriekšējos gados es pats esmu saskāries kā autobraucējs.
Nezinu cik no velosipēdistiem ir arī šoferi (lasi- izgājuši obligāto apmācības kursu), bet tas jau nemaina lietas būtību- redzot, ko autobraucēji veido uz šosejām, skaidrs, ka vadītāja apliecība vēl neko nenozīmē.
Līdz ar to nezinu vai pie vainas ir nezināšana vai nekaunība, bet vienai daļai velosipēdistu ir visai vāja izpratne par satiksmi. Un tas var novest pie bēdīgām sekām.
Saprotu, ka pie mums velosipēdists ir nolicis sevi tādā kā svētās govs statusā, kuru neviens nevar aizskart vai pamācīt.
Aizskart nedomāju, bet pamācīt (pamācīties kopā) gan gribētu.
Sākšu ar gājēju pārejām, jo te nu pašam ne mazums ir nācies saskarties ar velosipēda vadītājiem, kuri grib darīt ne tā kā noteikumos prasīts.
velosipēda vadītājam šķērsojot brauktuvi pa regulējamu gājēju pāreju, jāpārvietojas ar ātrumu, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu. Velosipēda vadītājam pirms gājēju pārejas šķērsošanas laikus jāsamazina braukšanas ātrums.
Tas nozīmē, ka šķērsot braukšus gājēju pāreju drīkst tikai vietās, kur kustība tiek regulēta.
Ja nav policists vai luksofors, tad jūs neesat gājējs un autobraucējiem nav jums jādod ceļš. Ja ir vēlme tikt pāri, tad būs vien ričuks jāstumj.
Otra lieta ir velosipēdistu ceļš.
Es saprotu, ka ne visur veloceliņš ir pieklājīgā stāvoklī, bet- ja veloceliņš ir blakus ceļam, tad velosipēdistiem ir jāpārvietojas pa to.
Velosipēdu vai mopēdu vadītājiem aizliegts braukt ar velosipēdu pa ceļu, ja tam blakus atrodas velosipēdu ceļš.
Un vēl viena būtiska lieta saistībā ar veloceliņu:
Vietās, kur ārpus krustojumiem velosipēdu ceļš šķērso brauktuvi un ceļu satiksme netiek regulēta, velosipēdu un mopēdu vadītājiem jādod ceļš transportlīdzekļiem, kas brauc pa šķērsojamo ceļu.
Ne tikai noteikumi prasa, lai velosipēdisti pa ceļiem pārvietotos vienā rindā. Pajautājiet kā jūtas šoferi, kuriem ir jāapdzen šādi es-te-tulīt-izbraukšu-čūskas-stilā-un-mēģināšu-neuztriekties-blakusbraucējam:
Velosipēdu un mopēdu vadītājiem pa ceļu atļauts braukt vienā rindā iespējami tuvāk brauktuves (braukšanas joslas) labajai malai.
Droši vien citiem būtu citi uzsvari. Es pagaidām palikšu pie augstākminētajiem. Savu pieredzi un novērojumus droši var papildināt komentāros.
Vēl tikai mazs lūgums un atgādinājums velosipēdu vadītājiem- lūdzu rādiet pagriezienus un neaizmirstiet, ka luksofora signāli ir domāti arī jums. Tas, ka jums mugurā ir uzvilkti velospectērpi ar kaut kādām krāsainām reklāmām (ir novērots, ka šī publika izceļas ar īpašu attieksmi pret pārējiem satiksmes dalībniekiem) vēl nenozīmē, ka jūs varat braukt pēc saviem ieskatiem.
Uz ceļiem ievērosim ne tikai satiksmes noteikumus, bet arī pieklājību un cieņu vienam pret otru.
Atjautības uzdevums – kur Rīgā Tu zini “velosipēdistu ceļš”, kurš iet paralēli ielai un ir apzīmēts ar attiecīgu ceļa zīmi?
Neesmu rīdzinieks, bet varu nosaukt savā pilsētā Jūrmalā- no Kauguriem līdz pagriezienam uz Ķemeriem. Arī Meierovica prospektā, Jomas ielas sākumposmā.
Rīgā, ja atmiņa neviļ, tad ir nelielu posmu Imantā.
Rīgā neatminu redzējis 413. ceļa zīmi http://www.celazimes.lv/lat/rikojuma-zimes/432-velosipedu-cels/
Galvaspilsēta sastāv tikai no 415, 416 un 417
Gaujas ielā kādu gabalu ir
Diezgan vienpusīgi. Jau labu laiku braucu ar auto, tomēr, ar velo ilgāk. Un joprojām daru to ar prieku.
Riktīgi besī šis izpildīt noteikumus līdz pēdējam burtam stils.
Vai tu uz šosejas nekad nepārsniedz 90km (vidējais vadītājs). Vai tu vienmēr rādi pagriezienus griežoties, mainot joslas (arī, ja neviena nav). Vai tu uz dzelteno samazini ātrumu? Vai tu pilnībā apstājies pie stop zīmes????
Labākais risinājums ir darīt visu pēc labākās sirdsapziņas un ņemt vērā arī citus satiksmes dalībniekus. (arī velosipēdistus). Varbūt tas ne vienmēr atbildīs noteikumiem (palaidīsi kādu velo braucēju arī uz neregulējamas pārejas), bet sliktāk tiešām nebūs.
Viss sākas uz abpusējas cieņas pamatiem.
Protams, ka vienpusīgi!
Doma jau bija apskatīt tos punktus, kurus man kā autovadītājam ir sanācis novērot.
Nav jau runa, ka es nepalaidīšu kādu riteņbraucēju uz gājēju pārejas vai tamlīdzīgi. Runa ir par to, ka daži riteņbraucēji neievēro satiksmes noteikumus un rada bīstamas situācijas uz ielām. Rezultātā apdraudot paši sevi (kāds velosipēdists izdomās nesamazināt ātrumu pie zebras un mauks pāri un kāds šoferis, zinādams, ka viņam priekšroka un nepamanīdams velosipēdistu, arī mauks pāri).
Tāpat izplatīts gājiens ir braukt pār sarkano. Zinot kā autovadītāji [ne]ievēro braukšanu pie luksofora, tad jābrīnās par tādu riteņbraucēju pārgalvību.