Ulda Rozenfelda blogs
Šajā vietnē tiek izmantoti Google sīkfaili, lai nodrošinātu tajā sniegtos pakalpojumus, personalizētu reklāmas un analizētu datplūsmu. Informācija par to, kā izmantojat šo vietni, tiek kopīgota ar uzņēmumu Google. Izmantojot šo vietni, jūs piekrītat sīkfailu lietošanai. uzzināt vairāk
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.
2.Dēmetra
#2 Dēmetra
3.Cerera
Dēmetra, seno romiešu mitoloģijā auglības dieviete.
Demetra
2
3.Cerera
Nr.2
Dēmetra, nudien.
Sengrieķu mitoloģijas raksturojums un galvenie tēli
Mīti – fantastiski vēstījumi par dieviem un varoņiem radušies sirmā senatnē, pirmatnējās kopienas iekārtas uzplaukuma un sairšanas posmā. Mītu fantastiskajos tēlos iemiesoti grieķu centieni izprast dabas parādības un savu attieksmi pret tām, kā arī iedziļināties, arvien sarežģītākajās sabiedriskajās attiecībās.
Grieķu tauta, būdama sadalīta daudzās ciltīs, nebija vienprātīga nostāstos par saviem dieviem un varoņiem.
Sākotnēji ļaudis lietas fetišizēja (fetišs – priekšmets, kam tiek piedēvēts pārdabisks, maģisks spēks). Jebkurš priekšmets pirmatnējā cilvēka acīs varēja kļūt par dvēseles mājokli, pārdabisku spēku patvērumu. Tā Zevu kādā no Peloponēsas pilsētām pielūdza kā akmens piramīdu, bet Arkādijā kā kolonnu. Savukārt Hēru Boiotijā saskatīja koka stumbrā. Nereti Zevu saista ar ozoliem. Dodonas pilsētā ap Zeva svētnīcu bijusi ozolu birzs, kurā priesteri tulkojuši varenā dieva gribu pēc koku lapu šalkām.
Fetišizēti tiek arī dzīvnieki, kas vēlākajos mītu variantos minēti kā viena vai otra dieva simboli. Dievu valdnieka Zeva pavadonis ir ērglis. Tā simboliskās nozīmes pamatā ir tādas ērgļa īpašības kā spēks, izturība, lidojuma augstums. Atēnas atribūts ir pūce. Pūce spēj redzēt tumsā, tālab to uzskatīja par gudrības iemiesojumu. Savukārt Afrodītes putns ir balodis.
Sengrieķu literatūras autori Hēsiods un Homērs savos darbos būtībā iedibināja tipiskos dievu tēlus un haotiskajā dievu pulkā ieviesa zināmu sistematizāciju, ņemot vērā dievu izcelsmi un savstarpējās ģimenes attiecības. Homērs ir eposu “Iliāda” un “Odiseja” autors, dzīvoja VIII gadsimtā p. m. ē., bet Hēsiods VII gs. p. m. ē. uzrakstīja poēmu “Teogonija”.
Olimpa dievu uzvara nekad nebija pilnīga, jo grieķu tauta nekad nebeidza ticēt ļaundabīgajam mirušo spēkam un neļāva sev atņemt akmens un koka elkus.
Grieķu mitoloģiskajiem priekšstatiem bija noteikta shēma, noteikta kārtība, no kā kas radītie; kas bijis iesākumā, kas pēc tam.
Sākumā bija Haoss – visu stihiju cīņa un sajaukums. No Haosa radās māte zeme – Gaja, Tartars – mitoloģiskā telpa, kas atrodas kosmosa dziļumā, un Erots – mīlas dievs, pasaules lielākais spēks. Gaja radīja Urānu – debesis. Gaja un Urāna savienībā radās Krons – laiks, kurš apņēma par sievu Reju. Gaja pareģojusi, ka Krona dēls atņems tēvam varu, tāpēc Krons apēdis visus savus bērnus. Izglābies tikai jaunākais – Zevs, kurš ar Prometeja palīdzību iekarojis Visumu, un pasaulē beidzot iestājusies kārtība.
Grieķu reliģija nepiedāvā vienu noteiktu garīgo vērtību ideālu, uz kuru cilvēkam, koncentrējot prātu un gribu, būtu jātiecas. Olimpa dievi cilvēkam neko nesola un nepiedāvā, tie māca saprātīgi dzīvot tagadnē. Grieķu dievi ir līdzīgi cilvēkiem un vienīgā atšķirība – tie ir nemirstīgi.
Olimpa kalns ir visu dievu mītne. Zevs ir tā valdnieks, kas sēž augstā zelta tornī. Dievi pulcējas kopējās sanāksmēs, kas pēc lemjamo jautājumu atrisināšanas pārvēršas līksmās dzīrēs. Zevs savu virsvaru izmanto tikai tad, ja kāds grauj iedibināto kārtību, neievēro likumus. Galvenās lēmēju tiesības Olimpā ir divpadsmit dieviem. Dievu un cilvēku tēvs ir ZEVS. Smagās cīņās ieguvis varu, Zevs – sākotnējā stihisko zibeņu un pērkona personifikācija – veido mītni pēc patriarhālās kopienas parauga. Tieši Zeva vadībā ir darīts viss nepieciešamais, lai pasaule kļūtu stabila, lai tajā svarīgu vietu ieņemtu likumi, māksla un morāle. Vienīgais, pār ko viņam nav varas, ir liktenis, ko iemieso trīs moiras, kas auž cilvēka dzīvības audumu.
HĒRA – Zeva māsa un laulātā draudzene. Hēra tika godāta kā laulību aizgādne, tikuma uzraudzītāja. Ķildīgumu un greizsirdību viņā izraisa daudzās vīra mīļākās. Spraiga ir spēkošanās starp Zevu un Hēru, kurā parasti, kā jau cienījams patriarhs, uzvar dižais olimpietis. Tomēr ir brīži, kad triumfē arī viņa laulātā draudzene. Zevam gan ir spēks un vara, bet Hērai sievišķīga viltība un burves spējas.
Viens no galvenajiem Olimpa dieviem ir Krona un Rejas dēls jūras valdnieks POSEIDONS. Viņš nereti tiecas apšaubīt Zeva varu. Poseidons bieži izmanto savu trijzari, kas apveltīts ar maģisku spēku. Ar to var gan izveidot zemē jaunus avotus, gan jebkurā brīdī sacelt jūrā vētru. Poseidonam ir daudz bērnu, bet tie, tāpat kā tēvs, ir stihiski, nereti draudīgi un briesmīgi.
AĪDS ir saistīts ar pazemes valstību un iemieso visneapstrīdamāko nenovēršamību – nāvi.
DĒMETRA – auglības un zemkopības dieviete. Viņa ir labvēlīgi noskaņota pret cilvēkiem, māca tiem art un apsēt laukus, palīdz zemkopības darbos.
Taisnības un gudrības dieviete ir ATĒNA. Zevs mīlēja viņu vairāk par visiem saviem bērniem, sēdināja viņu dievu padomē goda vietā, vienmēr augstu vērtēja viņas domas.
AFRODĪTE – mīlas un skaistuma dieviete. Viņa bija apjozusies ar burvju jostu, kas visas sirdis padarīja tai pakļāvīgas un paklausīgas. Mīti apliecina, ka pēc mīlas tiecas visi, arī dievi, bet nereti tā ir īslaicīga un brīnišķa ziedēšana, kas nes līdzi ciešanas. Arī pati Afrodīte kā to apliecina nostāsts par viņas un daiļā mednieka Adonīda jūtām, nav no tām pasargāta.
APOLLONS – saules un gara gaismas, mākslas un gudrības dievs.
DIONĪSS – zemes auglības spēku un vīnkopības dievs. Viņš māca ļaudis nodarboties ar vīnkopību. Dionīss rīkoja gaviles, ar apdullinošu mūziku un vīna reibumu izraisot cilvēkos ekstāzi, reliģisku aizmiršanos. Vēlāk šīs orģijas pārtapa karnevāliskos gājienos, saglabājot reliģiskā rituāla būtību.
HĒFAISTS – amatniecības dievs. Dievišķais dzelzs lietu meistars strādā dienu un nakti. Hēfaists ir visčaklākais no dieviem.
ARTEMĪDA – medību dieviete.
AREJS ir kara dievs, kam raksturīga ļaunprātība un nodevība.
Sengrieķu mitoloģija atklāj mums ne tikai dievu, bet arī cilvēku pasauli. Tikumus, paražas, ļauno un labo, visu cilvēcīgo un dievišķo.
Grieķi savus dievus godināja tempļos, pie altāriem, svētbirzīs, avotos un upēs. Kulta ceremonijas grieķiem bija saistītas gan ar sabiedrisko, gan ar privāto dzīvi. Godinot dievus – polisu patronus, uz altāriem tempļu priekšā upurēja dzīvniekus, lūdza dievus.
Līdz ar sabiedriskajām reliģiskajām ceremonijām dažādas kulta ceremonijas notika arī katrā ģimenē, lielākoties pie mājas pavarda, kas noderēja par altāri. Ar tām atzīmēja bērna
Цере́ра (лат. Cerēs, род. п. Cereris) — древнеримская богиня, вторая дочь Сатурна и Реи (в греческой мифологии ей соответствует Деметра). Её изображали прекрасной матроной с фруктами в руках, ибо она считалась покровительницей урожая и плодородия. Единственная дочь Цереры — Прозерпина, родившаяся от Юпитера.
Миф о Деметре/Церере и похищении Персефоны/Прозерпины лёг в основу Элевсинских мистерий, распространённых на побережье Средиземного моря в течение более 2000 лет. Богиня-мать отказывается от своей функции давать пищу и жизнь человечеству, чтобы разыскать похищенную дочь. В конце концов, испугавшись, что жизнь на Земле может прекратиться, Юпитер приказывает Плутону возвращать свою молодую жену к матери хотя бы на какую-то часть года.
В годы своих поисков Церера заботилась о нескольких осиротевших или покинутых детях. Эта богиня плодородия совершенно не заботилась о погибающем с голоду человечестве, но не могла вынести вида единственного голодного ребёнка.
Kuram tad tomēr ir pareizā atbilde ???
Andri- jautājums ir par seno romiešu, nevis seno grieķu dievībām.
Dēmetra ir auglības dieviete, bet grieķiem.
Cerera ir auglības dieviete romiešiem.
Mjā kļūda. :((((((((
dēmetra