tautiskais stilists jeb eksprezidentes tautastērps
Uzreiz sākšu ar jautājumu- Kā jums patīk mūsu bijušās prezidentes, Vairas Vīķes Freibergas tautastērps? Es varu atzīties, ka ne tuvu nepatīk. Jā, ir apsveicama viņas vēlme tautastērpā iziet kādā svarīgā pasākumā, tā parādot savu latvisko piederību. Viss skaisti, jauki un brīnišķīgi, bet ja tā mazliet kritiski paskatās uz bijušās prezidentes tautastērpu, tad nemaz tik jauki viss neizskatās. Atzīšos, es neesmu tautastērpu pazinējs, bet man īsti nelīmējas kopā Freibergas kundzes tautastērpa stils un valkāšana. Var jau būt, ka es šeit kaut kur (daudz kur) aizšaušu greizi, tāpēc priecāšos, ja kāds tautiski izglītotāks saliks visu pa pareizajiem plauktiņiem.
Pēdējās bildes, kur Freibergas kundze ir redzama tautastērpā pamanīju apollo.lv. Aizņēmos no viņiem bildes, lai visi kopā varam apskatīties, kas man nepatīk (laikam izklausos pēc veca īgņas?):
Pirmā acu uzmetienā varētu spriest, ka prezidente par savu ir izvēlējusies Nīcas novada tautastērpu. Vismaz villaine un brunči uz to norāda., bet labāk sāksim no augšas:
Galvassega– Vainagi ir neprecēto meitu galvas rota, bet precēto sievu- dažāda sējuma galvas auti, lakati un visdažādākās formas un rotājuma aubes. Eksprezidentei galvā var redzēt cepuri, kas raksturīga Bārtas novadam (baltas linaudekla vainagveida cepures ar segtu dibenu un grezni izšūtu, atlocītu, stāvu malu).
Tepat varētu pieminēt, ka sievām matu sakārtojums ir jābūt tādam, lai tie būtu pilnībā nosegti zem galvassegas. Meitas savus matus pin bizēs, bet ne sievām, ne meitām galvassega nav jāliek tā, ka uz pieres paliek čolka (ēmm, kā to matu kušķi sauc latviski?). Freibergas kundzes ‘’stils’’ vairāk atgādina padomju laika milici vai armijnieku, kuri savas naģenes pretēji visiem fizikas likumiem spēja noturēt bezmaz vertikāli uz paša pakauša.
Krekls– te laikam viss ir kārtībā (būtu grūti aizšaut garām).
Villaine– Kā jau iepriekš minēju- izskatās, ka villaine ir no Nīcas novada tautastērpa smuki sasprausta ar saktu čupu. Lai gan te būtu interesanti uzklausīt kādu zinošāku cilvēku par villainē izmantotajām krāsām (Bārtas novadam ir līdzīgas villaines ar Nīcas novadu- neliela atšķirība ir krāsās) varbūt, ka arī villaine ir no Bārtas novada.
Ņieburs– it kā ir no Nīcas novada, bet šaubos, ka pār šādu tumšu ņieburu jāvelk pāri villaine (vizuāli nelīmējas kopā). Grāmatā izlasīju, ka: ‘’ [ņieburu] šuj no rakstaina linu audekla ar nelieliem muduriem sānos. Izšuj ar melniem vai tumši ziliem grodiem vilnas vai linu diegiem’’. Tātad- prasītos gaišs, linu ņieburs.
Un krekla aizdarei ar prasījās maza saktiņa, nevis kareklīši no dzintara. Vai vispār pie tautastērpiem dzintars tiek likts klāt?
Brunči– laikam jau pilnībā atbilst aprakstam par Nīcas novada brunčiem- tie ir košā dzeltenīgi sarkanā krāsā ar svītrās ieaustiem rakstiem. Arī brunču garums atbilst ‘’standartam’’ – neatkarīgi no valkātājas vecuma, brunču garumam jābūt līdz ar potīti vai nedaudz virs tās. Dienvidkurzemē valkāti nedaudz īsāki brunči nekā citos novados.
Kurpes un zeķes– pirmās melnas otrās baltas, tad jau laikam viss ir kārtībā.
Nu ko, vecais īgņa savus tautiskā stilista pienākumus ir veicis un varu mierīgi sagaidīt, kad kāds zinošāks cilvēks visu šo manu sadrukāto vezumu apgāzīs kā mazs cinītis.
Varu pateikt, ka informāciju smēlos no bagātīgajām interneta dzīlēm un Marutas Grasmanes grāmatas par latviešu tautastērpiem.
njā, par to cepuri (kā lai citādi nosauc) arī brīnījos.
vainagu toč tā nenēsā… un ar vīru pie sāniem. :o)
par pārējo – nav ne jausmas, kas ar ko jāvelk.
Par to cepures valkāšanu- brīnos, ka neviens specs viņai neaizrāda (vai arī viņa šos aizrādījumus neņem vērā?).
B_R sievieteem biezzi sastopama ir taada rakstura ieziime kaa – galvenais lai pashai patiik/lai piestaav, nu tad secinam kapeec cilveeks rikojas tieshi taa kaa riikojas:)
Nu nez, man jau liekas, ka tautastērpam tomēr ir standarti/tradīcijas un sievišķīgie untumi ir jānoliek malā.
vajag vajag biskin pacakaret
es sieviete buudama , kaa jau spiitniece, pakljaujos tikai savai gribai:)
nu. ē. no vienas puses:
villaine ir sasprausta nepareizi. tā ir jāliek citādi — nevis kā lupata zem tās rokas (kā padomjlaika deju kolektīvos, jo viņiem dejojot traucēja. kas vispār ir sviests, jo ar villainēm defoltā dejot ir stulbi. tikpat, kā ar vējjaku vai mēteli), bet tā zem paduses, gana cieši, ka turās uz krūtīm.
kreklu – bildē jau nevar pateikt, vai ir pareizs, vai nē. tāpat arī zeķes utml.
un galvassega patiesi ir gluži nepareizi uzlikta.
no otras:
ir iespējamas arī atšķirības, ko pieļauj konsekvences. jo kāda ir tradīcija – tradīcija bija, ka Latvijā tautastērpi ir katrā novadā savi. īstenībā – katrā sētā savi. labais tonis ir, ka katrai sievietei ir savi unikāli zeķu, kreklu, jostu, villaiņu, brunču utt utt raksti, krutāki, smalkāki utml īpašāki, nekā citām. jo arī tas ir sievietes krutuma mērs. tādējādi rodas no vienas puses katram novadam raksturīgs tērpu stils, tomēr ar būtībā bezgalīgām variācijām
mūsdienās vnk ir jānovelk robeža starp autentiskumu un unikalitāti
Par dejošanu villainē piekrītu- tas varētu būt ”jauks” pasākums.
Par to villaines siešanu- kā to saktas čupu var dabūt padusē? Tā taču baigi traucēs. Zinu, ka villaines liek arī pār pleciem un sasprauž ar saktu uz krūtīm, bet padusē gan nebiju dzirdējis (vai arī es pārpratu).
nu nē tak. paskaties vēlreiz – tā villaine tak jau tagad ir zem kreisās rokas. vai ne? bet – tagad tā karājas līdz lejai, cik vien zemu var. un saktas ir uz labā pleca. šajā gadījumā – villainei jau pie izrakstītās malas.
vajadzētu būt, lai tā mala, kas zem rokas, nevis karājas, bet ir apmēram padusē. lai to panāktu, villaine sanāk viegli apņemta ap krūtīm (nevis apžmiegta un nevis nokarājas) un saktu cupa mierīgi paliek uz pleca. nekur nekas nekarājas kā aizkari.
Skaidrs.
Laikm ar šo karāšanos eksprezidente vēlas panākt lielāku tautastērpa ”dekoltē” :)
Izlasīju visu ar ļoti lielu interesi.Man ir tas gods pasākumos,it īpaši ,kas saistīti ar pūra lādes vēdināšanu , izrādīt ap 200 gadiem senu ,saglabātu Nicas brunci,kurš kopā ar Nīcas etnogrāfiska ansambļa dalībniekiem plūca laurus Dziesmu svētku laikā tērpu skatē.Protams ,galvassega eksprezidentei uzlikta nepareizi,arī villaine diez vai ir no Nīcas,bet visumā -tērpu cie. Vaira Vīķe Freiberga nes stalti ,priecājos ,jo esmu no Nīcas puses.Lai mums visiem veiksmīgs Jaunais gads !!!
ausma- prieks, ka raksts likās interesants.
Tad varētu būt, ka villaine tomēr ir no Bārtas novada?
Komentēt man nav ko, patīk tautas tērpi – visdažādākie!
Jautājums: KUR LATVIJĀ VAR SEV, ARĪ PUIŠIEM, UZŠŪT TAUTISKOS KREKLUS?
Ir viens izņēmums, kad sievas drīkst valkāt vainagus – Jāņos. Un tā kā šis bija Jāņu pāsākums, tad viss ir pareizi. Man patīk exprezidentes tērps un uzdrīkstēšanās
Ieva- eksprezidentei galvā ir cepure (palasam rūpīgāk tekstu). Un te jau vairāk runa ir nevis par to, ko viņa nēsā, bet gan kā viņa nēsā.
tas dzintara “kareklītis”, kuru sauc kniepķens, piederas pie Nīcas tautas tērpa. Arī cepure varētu būt, jo viņa tiek piedēvēta abiem novadiem, protams, valkāšana gan ir galīgi garām. Bet villaine gan, pilnīgi noteikti, ir Bārtas (Nīcai un Bārtai villaines atšķiras tieši ar rakstu, Nīcā tā ir vienkāršāka).
Gita- paldies par kareklīša skaidrojumu.
Tad sanāk, ka tautastērps ir ”sakasīts” no diviem novadiem? Kaut kas no viena un kaut kas no otra (tā, lai smukāk izskatās)?
A man dikti patik:)
Rakstaini austie ar melnu izšūtie ņieburi ir Pērkones tautastērpam, nevis Nīcas. Dzintars tautas tērpos var būt – pat pogas. VVF ir izvēlējusies Nīcas tērpu. Neaizmirsīsim, ka latviešu sievas arī Nīcā ( ne arī citur) netērpās visas vienādi kā zaldāti formās.
Atļaušos atgādināt, ka VVF ir studējusi latviešu folkloru un etnogrāfiju vairāk un nopietnāk nekā te daži labi kritizētāji.
Varbūt tieši tāpēc, ka viņa ir nopietnāk studējusi folkloru, arī tiek prasīgāk aplūkota?
Nav jau runa par to, ka sievai/meitai tautastērpā jābūt tādai pašai kā pārējām 100 sievām/meitām, bet tiem noteiktajiem priekšrakstiem (matus nosegt zem cepures, nejaukt kopā novadu tērpu elementus, utt) taču vajadzētu sekot.