Par plāniem pagarināt autovadītāju eksāmenu laiku.
Nejauši trāpījos uz rakstu ”CSDD pagarinās autovadītāju eksāmena laiku”. Protams, pats raksts nav tik apgalvojošs, jo rakstā ir minēts, ka CSDD to vēl tikai plāno. Tāpat kā plāno palielināt sodus. Par pēdējo es tā kā piekrītu. Bet par to pirmo gan atļaušos nepiekrist.
Saprotams, ka šajā iestādē ir gudri prāti, kuri prāto un analizē balstoties uz visādiem skaitļiem un faktiem. Un viņiem noteikti ir pamats šādiem plāniem- pagarināt eksāmenu laiku. Tā kā man šādu ciparu nav, tad es atļaušos tikai izteikt savu necili subjektīvo viedokli.
Proti, es īsti neredzu jēgu vispār tādai lietai kā vadīšanas eksāmenam. Saprotams, ka vajag kaut kādu pārbaudi, lai saprastu vai konkrēto indivīdu var laist uz ceļa vai labāk atstāt kājniekos.
Bet, manuprāt, nekas jau diži nemainītos, ja tāda braukšanas eksāmena vispār nebūtu.
Ne jau kādā autoskolā māca braukt dzērumā vai apstāties zem zīmes. Vai csdd eksāmenā atstāj neievērotu pārbraukšanu pār sarkano vai ātruma pārsniegšanu par daždesmit kilometriem stundā.
Nē, ja konkrētam indivīdam ir šādas īpašības, tad tās parādās jau pēc vadītāja apliecības iegūšanas. Un nevienam viņš par to agrāk nebija teicis un rādījis.
Nobrauca viņš eksāmenā tās 25 minūtes godīgi, nobrauks arī 40 minūtes tikpat godīgi. Ja vajadzēs, nobrauks arī stundu. Ne jau eksāmenā pavadītais laiks būs tas, kas topošajam autovadītājam ļaus kļūt par labu un priekšzīmīgu šoferi. Drīzāk tās būs papildus 15 minūtes, kurās sanervozējušam eksāmena licējam ļaus pielaist kādu liktenīgu kļūdu. Un gaidīt viņu uz eksāmenu atkārtoti.
Tāpat, normālam inspektoram to 25 minūšu laikā būtu jāievēro vai eksāmena kārtotājs ir laižams uz ceļiem, vai, nē.
Braukšanas eksāmens pēc papīriem ir līdz 90 minūtēm, ārpus Rīgas, kur ir mazāka cilvēku plūsma, eksāmens arī mēdz ilgt ilgāk – lēnām izvaicā par automašīnas tehniskajiem jautājumiem, kārtīgi liek izbraukāt, paspēj arī pēc normatīviem izbraukt pa šoseju, savukārt Rīgā ir lielas rindas, CSDD netiek pēc vasaras mēnešos galā. Tā ka … te nevis likumi jābīda, bet jāpalielina CSDD kapacitāte, tāpat kā pavasarī sāksies lielais motociklu laiks.
Nepiekrītu.
25 minūtēs nevar paspēt apskatīt pietiekami plašu situāciju spektru – visiem skaidrs, ka saulītes neviens pie pilna prāta kesāmenā negriezīs, bet kā uzvedīsies intensīvā satiksmē, vai laidīs gājējus, kā apsteigs vai apdzīs velosipēdistus, vai neizlīdīs kaut kur kādam priekšā, utt – to nevar visu tajās minūtēs paspēt apskatīt. Respektīvi, ne tik daudz agresivitāti, kā tieši lēmumu adekvātumu, ko tur liegties, situācijā ar nedaudz paaugstinātu stresa līmeni.
Jo braucot ar instruktoru ir tā drošības sajūta par vēl vienu pedāļu pāri un vēl divām acīm, kas čeko līdzi. Ikdienā, ja būs jāvada auto nedaudz nervozam, tā reakcija un lēmumi var atšķirties, ja nav refleksu līmenī. Un to tad primāri arī vajag nočekot.
Bet ne jau minūšu skaits parādīs topošā autovadītāja ”iekšas”. Neticās, ka visi tie, kas brauc dzēruši, stumj malā velosipēdistus, lido gar bērnudārziem vai pa iekšpagalmiem, utt, nezina noteikumus vai eksāmenus kārtojuši padsmit reizes. Vai arī nespēj pienācīgi novērtēt situāciju (protams, neizslēgsim iespēju, ka tādi ar ir).Tā vienkārši ir attieksme.