Tā kā ar motobloku man nesanāca, tad aizvadīto gadu mēģināju ieplānot ar mazāku stādīšanu un rakšanu. Bet galīgi no tās izvairīties nebija iespējams, jo ķiplokus ta gribējās! Lai arī ieplānotais lauciņš bija tik kādus 250 kvadrātmetrus liels, ar lāpstu tur tāpat būtu ņemšanās. Un tad ar kapli. Un tad ar grābekli…. Bet frēze ir dārga un nebija arī ticība, ka manā mālā tās spēs kaut ko izdarīt. Gala beigās nolēmu šoreiz izlīdzēties ar frēzes īri- atradu internetā jaudīgas frēzes piedāvājumu un jau biju gatavs braukt uz Rīgu pakaļ, bet pēdējā brīdī pamanīju, ka tepat Jūrmalā var izīrēt gandrīz tikpat jaudīgu Hyundai zemes frēzi. Mazliet šaubījos par tās jaudu un svaru, bet pārdesmit eiro izmēģinājumam jau var ziedot. Pie tam, ja ir cerība ietūcīt šo frēzi automašīnas bagāžniekā, kas nozīmē, ka varēs iztikt bez piekabes vilkšanas.

Un tā arī bija- noņemot rokturi, frēzi varēja ielikt volvo bagāžniekā. Manuprāt, uzreiz ļoti labs pluss frēzei.

Aizbraucot uz laukiem, tas pluss vairs neizskatījās tik cerīgs- vēls rudens, slapja un mālaina zeme, pa vidu vēl nezāļu saknes un kāds velēnas kumšķis. Neticējās, ka 6,5 zirgspēki kombinācijā ar 50kg te būs strādātāji. Bet bija! Un tīri labi. Jā, velēnu ar pirmo reizi nepaņēma, bet ar nākamajām pāri gāja svilpodams. Tur, kur bija tīra zeme, tur vispār nebija nekādu jautājumu- nofrēzēja ātri un glīti.

Ar nezālēm gan bija ķēpa- garās saknes uztinās uz frēzes asmeņiem un ik pa laikam nācās stāties malā un piņķerēt nost. Pats jau vainīgs- nebija ko tās nātres saaudzēt.

Vadāmība ļoti viegla un ērta- kā nospied rokturi, tā dodies uz priekšu un regulē gan dziļumu, gan ātrumu. Man bija uzlikti visi asmeņi (90cm darba platums) un pirms darba bija doma malējos ņemt nost, jo baidījos, ka aparāts nevilks. Bet visi 90cm gāja labi. Tiesa, gribēju pamēģināt arī kā viņš uzvedas ar 30cm darba platumu, bet lielā priekā par padarīto darbu, aizmirsu veikt šādu testu. Gribējās redzēt, cik stabila ir frēze ar mazo darba platumu- varbūt būtu ērti izmantojama vagu frēzēšanā (izpaliktu ravēšana). Ar visu nezāļu tīšanu un nepiešauto roku, es šos 250 kvadrātmetrus pabeidzu pāris stundās. Varētu teikt, ka lauks bija gatavs pieņemt stādāmo materiālu- viss tīrs, līdzens un smalki safrēzēts. Nu labi- vēl ar grābekli vajadzēja pāriet pāri.

Tāpēc devos vēl uz blakus lauku, kurš bija atstāts atmatā un jau bija paaugusies paprāva zālīte. Te gan gāja grūtāk, jo zāle uzreiz uztinās uz asmeņiem un strādāšana bija diezgan saraustīta. Bet arī te, pēc laika, zeme tika uzirdināta. Skaidrs, ka šim agregātam jaudas ir gana, lai sastrādātu ne tikai smagu mālainu augsni, bet arī sadrupinātu velēnu. Un pļava vai atmata vispirms ir jānopļauj.

Manuprāt, tik tā agregāta pārvietošana nav pārdomāta. Tas priekšējais ritenis īsti savu funkciju neveic. Var jau būt, ka mani kalniņi te nebija piemēroti, bet darba beigās to uzvilkt pa taciņu bija pagrūti.

Arī rokas mazliet juta šīs pāris stundas pie zemes frēzes rokturiem. Kā nekā ik pa laikam jāpastūrē, jāpaceļ virs kāda kumšķa vai jāpavelk atpakaļ. Bet noteikti jušana ir mazāka, kā būtu pēc lāpstošanas un kaplēšanas. Vēl kā mīnusu būtu jāmin pārāk kustīgo rokturi. Bet tas laikam bija īres eksemplāra nolietojums. Katrā ziņā prasījās kāda biezas gumijas starplika korpusa savienojumā ar rokturi.

Degvielu ielēju laikam kādus pāris litrus, bet bāka palika pilnāka kā es to saņēmu. Atpakaļgaita frēzei arī ir, bet to nesanāca pielietot.

Kopumā frēze atstāja ļoti labu iespaidu- mazs, viegls bet ļoti jaudīgs eksemplārs, kas smagos apstākļos savu darbu paveica ļoti labi. Tagad esmu pārdomās par šīs frēzes iegādi. It kā varētu ņemt nomā un nezināt bēdu. Bet ja pienāks tas brīdis, kad sezonā nomas dienu būs daudz vai arī kāds cits būs paņēmis. Tad nāksies pielāgoties, rēķināt, vadāt šurpu turpu… . Vēl ir viena lieta- frēzei var piepirkt klāt agregātu komplektu, kurā ir metāla riteņi, arkls un vagotājs (komplekta cena apmēram 150 eiro). Un šajā brīdī var iegūt ne tikai frēzi, bet jau mazu motobloku. Tiesa, es nezinu kā viņš uzvedas ar riteņiem vai arklu. Atkal gribas paust savu neticību, bet ļoti šaubos, ka tas spēj uzart zemi- uzkabe neizskatās piemērota arklam un regulēšanai. Arī naža pirms arkla nav. Un te ar to jaudu un svaru būs pa īsu. Vagotājs droši vien savu darbu darīs, par to es mazāk šaubos.

Līdz pavasara darbu sākumam vēl ir laiks domāt. To arī darīšu.

Beigās frēzes tehniskie rādītāji:
Dzinējs: Hyundai IC 200-2, četrtaktu
Degviela: benzīns
Jauda: 6,5zs/4,75kW
Svars: 51,4kg
Pārnesumi: 2 (1 uz priekšu/ 1 atpakaļgaita)
Darba platums: no 30 līdz 80cm (regulējams)
Darba dziļums: līdz 30cm
Dzinēja tilpums: 196 cm3
Devielas tvertnes tilpums: 3,6l
Trokšņa līmenis: 96db
Regulējams rokturu augstums