Grāmatizdevēji un grāmatblogi
Decembra sākumā man prātā ienāca fiksa ideja par grāmatām un grāmatu blogiem- redz, vietējā blogārē grāmatu blogi visnotaļ omulīgi ir ieņēmuši stabilu vietu ar tikpat stabilu tendenci pieaugt. Dažus gadus atpakaļ vien pāris kadri sevi varēja saukt par grāmatblogiem. Tagad jau (vai drīzāk – pagaidām?) ir pāris desmiti.
Bet kas tad ir galvenie burtu devēji grāmatblogiem? Protams, grāmatu izdevēji. Tāpēc ienāca tā fiksā doma- uzzināt, ko par vietējās blogāres grāmatu aprakstniekiem saka paši grāmatu izdevēji? Ar galveno domu- vai vispār zina, ka tādi pastāv. Un ja nezina, tad varbūt radīsies kāda interese iepazīt. Droši vien labāk būtu bijis, ja šādu aptauju/rakstu veiktu kāds grāmatu blogs, bet nu- šoreiz es atļāvos šādu vaļību :)
Sapratu, ka gadu mija ir tas laiks, kad grāmatu cepējiem laika ir tā pamazāk, bet tomēr- apbruņojos ar nekaunību un epastiski devos apciemot vairākus apgādus ar šādiem jautājumiem:
1.Vai Jūs sekojiet grāmatu blogos notiekošajam?
2.Vai Jūs sadarbojaties ar grāmatu blogiem?
Ja jā- kādi ieguvumi?
Ja nē- kāpēc? Un- vai plānojat kādu sadarbību?
3.Vai Jūs saredzat iespēju Latvijas grāmatu blogos popularizēt savas izdevniecības grāmatas?
4.Vai Jūs būtu ieinteresēti izvietot grāmatu blogos savas izdevniecības reklāmu?
Ja jā- kādi būtu priekšnosacījumi?
Ja nē- kāpēc?
5.Kādi būtu Jūsu priekšnosacījumi, lai sadarbotos ar kādu/kādiem grāmatu blogiem?
6.Ko vēlaties sagaidīt no grāmatu blogiem?
7.Varbūt varat nosaukt kādas priekšrocības un/vai trūkumus grāmatu blogos?
Jautājumus izsūtīju darba nedēļas sākumā ar cerību, ka nedēļas laikā, tie kuri gribēs/varēs, atbildes atsūtīs. Nosūtīju kādus piecpadsmit pastus un varēju sākt gaidīšanu.
Gala beigās sanāca tā, ka pagaidīju mazliet ilgāk nekā biju domājis (pašam uznāca laika trūkums), bet atbildētāju skaits nepalielinājās- savas atbildes atsūtīja seši apgādi. Liels paldies viņiem par to.
No visām atbildēm mēģināšu uztaisīt mazu un nesakarīgu kopsavilkumu:
Laikam pirmais secinājums, kas izkristalizējās no atbildēm- blogiem ir jāizrāda iniciatīva, ja ir vēlme sadarboties ar kādu no apgādiem. Protams, ir arī apgādi, kas paši uzmeklēs blogu, bet drošāk ir pašam blogam uzsākt diskusiju.
Ja kāda apgāda piedāvājumā redzi savu un sava bloga mērķliteratūru, tad droši- epasts ar savu priekšlikumu. Un tad jau bumbiņa būs apgāda pusē.
Tādu konkrētu ieguvumu no jau esošas sadarbības neviens apgāds nenosauca, jo droši vien netiek veikta tāda uzskaite, bet atbildēs figurēja pozitīva nots- papildus raksts ir kā papildus reklāma. Arī raksta uzpeldēšana sociālajos tīklos dod savu labumu.
Sadarbība ir vienkārša- apgāds piedāvā grāmatu un grāmatblogeris pēc izlasīšanas ievieto blogā savu atsauksmi. Neviens neapvainosies arī par negatīvu atsauksmi, bet no pieredzes zinu, ka tādu grūti ielikt grāmatai, kuru pats esi gaidījis un/vai izvēlējies (tātad- jau zinājis kas lācītim vēderā). Un nekādi drakoniskie noteikumi arī netiek uzstādīti, vienīgie- ja saņēmi grāmatu, tad esi tik labs un ieliec arī rakstu.
Vēl no atbildēm varēja izsecināt, ka grāmatu apgādi būtu priecīgi, ja grāmatblogu komūna būtu kaut kādā veidā aktīvāka. Laikam tā doma bija, lai paši blogi būtu apmeklētāki, vairāk rakstošāki, vairāk lasīšanu popularizējošāki, vairāk kaut ko organizēt vēlošāki. Nezinu, varbūt vēl tika mērķēts uz kādu kopsēdēšanu vai kaut ko līdzīgi kinoblogeru kinoseansiem. Varētu jau arī atvēzēties nopietnāk (ja kādam ir duka) un noorganizēt kaut ko līdzīgu decembra sākumā notiekošajam prozas lasījumam.
Arī par reklāmu var runāt, bet tikai ne naudas izteiksmē. Var samainīties ar baneriem vai saņemt par blogā ielikto baneri kādu grāmatu. Nezinu vai tas kādam liktos saistoši, bet tāda iespēja pastāv.
Nezinu no kurienes dati, bet kā blogu lielākais mīnuss tiek minēts to mazais apmeklējums.
Pozitīva ziņa ir tāda, ka apgādi saskata grāmatblogos potenciālu- un ne tikai kā reklāmas placdarmu kādam savam jaunizdotajam darbam. Arī faktā, ka grāmatu blogi popularizē grāmatas un lasīšanu kā tādu. Tā teikt- grāmatizdevēji un grāmatblogi atrodas vienā ierakumu pusē.
Jā, un, lai raksts tiktu beigs uz pavisam pozitīvas nots, tad pateikšu, ka apgāda Zvaigzne ABC iniciatīva rīkot dažādus pasākumu ne tikai ar blogeru piedalīšanos, bet arī speciāli grāmatu blogiem ir ļoti apsveicama (ceru, ka viņu piemēram būs arī sekotāji).
Bet par to es sīkāk, lai stāsta citi. Es neesmu tiesīgs izteikties, jo līdz šim tā arī nevienu šādu pasākumu neesmu apmeklējis :)
Raksta sākumā minēju, ka galvenā doma šai aptaujai- vai grāmatu izdevēji pazīst grāmatu blogus. Diemžēl dzelžainus argumentus izsecināt nevaru, bet doma ir skaidra- pagaidām grāmatu blogi apgādu acīs vēl nav pietiekoši interesanti.
Laikam tas arī viss no mana kopsavilkuma. Citi gala secinājumi un smalkāka analīze, lai paliek komentāriem.
Šis nu ir viens labs raksts. Ir labi, ka tu veici šādu aptauju. Par grāmatām jau raksti visai bieži.
Es personīgi nerautos īpaši sadarboties ar kādu grāmatizdevēju, kurš izdotu man neinteresējošas grāmatas. Tagad sadarbojos ar Zvaigzni, jo viņi pēdējā laikā ir saņēmušies un izdod man interesējošas grāmatas. Ir jua arī fakts, ka lasīšanu latviešu valodā biju praktiski pametis novārtā.
Es reizēm gan aizdomājos par jautājumu, kā grāmatizdevējs varētu izmērīt blogu apskatu ietekmi uz saviem pārdošanas rādītājiem. Domāju, ka sliktāk no tā noteikti nepaliek. Bet to pozitīvo deltiņu kā izrēķināt.
Ar grāmatlasītāju komūnu, nu ir jau grāmatu lasītāji vienpatņi (joks). Bet tā man piemēram ir ģimene un darbs un ir visai grūti atrast vēl laiku tusēšanai. Bet gan jau ka blogeri, kas tam mierīgi laiku spētu atrast.
Par blogu apmeklējumu, nu tur jau Latvijā ir kā ir. Te jāskatās, kas relatīvi skaitās liels, cik cilvēkus vispār interesē lasīt grāmatu aprakstus. Ja gribās apmeklējumu, tad jāblogo angļu vai krievu mēlē, vai arī jāveido savs imidžs amazonē.
Piekrītu Zvaigzne ABC tiešām ir ne tikai konsolidējusi grāmatu blogerus, bet ieši un netieši veicinājusi to rašanos.
Nu, par grāmatām šad un tad sanāk uzrakstīt, bet grāmatu blogs man īsti nav.
To pozitīvo faktoru varētu mērīt ar attiecīgās grāmatas pārdošanas pieaugumu. Vēl varētu savu lomu nospēlēt aktīvās saites blogos, bet tās laikam neviens neliek (un te nu būtu jautājums- kāpēc?).
Man jau ar katrreiz ir citas lietas par ko domāt un uz tusiņiem es tik nolūkojos pēc tam no malas (bildes un raksti citos blogos).
Man ļoti jauka un patīkama sadarbība ir ar Mansardu, Zvaigzni un White Book – Zvaigznes gadījumā ir pat tā, ka tā attieksme ir tik patīkama, ka izdevniecību un tās darbiniekus uztveru kā draugus. (Bet tas nekādā ziņā neietekmē atsauksmes par grāmatām.)
Ir grāmatu blogeri, kurus uzskatu par draugiem un domubiedriem, tāpēc reizēm ir grūti objektīvi vērtēt viņu darbību.
Par to statistiku runājot – nezinu, cik skaitās liela apmeklētība, bet ļoti vēlētos to uzzināt. (Vēlams, lai būtu konkrēti skaitļi.) :)
Pozitīvi ir tas, ka tieši grāmatu atsauksmju lasītāju skaits strauji kāpj. (Es to secinu pēc sava bloga statistikas.)
Personīgi es uzskatu, ka blogeri dara, ko var, popularizējot grāmatas.
Jā, Zvaigznei komunikācija labi padodas.
Par to statistiku- manuprāt, tai ir otršķirīga nozīme.
Vismaz manam blogam tā būtu, jo es rakstu ne tikai par grāmatām un līdz ar to būtu grūti noteikt, vai kāds no bloga lasītājiem vispār izlasītu manu rakstu par grāmatām.
Pieļauju domu, ka visiem grāmatblogiem kopā ir pieklājīgs apmeklējums :) Un ja visi (ok- liela daļa) grāmatu blogi palaistu katrs savus rakstus par kādu konkrētu grāmatu, tad kopējais apmeklētāju cipars būtu izdevniecībai pat ļoti patīkams :)
Ar to apmeklējumu, manuprāt, ir vienkārši- mūsdienās grāmatas lasa ļoti maz cilvēku un blogiem auditorija vairāk ir tehniskie jaunieši, šie divi lielumi visnotaļ maz pārklājas, attiecīgi no turienes arī rodas mazs apmeklējumu skaits. (Lai gan Berelis nesen apgalvoja, ka viņa blogu apmeklē apmēram 10 tūkstoši cilvēku, bet nu Berelis ir Berelis, līdz tam ierindas grāmatu blogerim kā rāpus līdz mēnesim).
Tas tā kā tanī anekdotē:
“Pazīstams blogeris- tas ir tā kā pazīstams susliks. Pazīstams jau gan viņš ir, bet galvenokārt tikai citiem suslikiem.”
Bet vispār ir vērojama tendence grāmatblogu skaitam palielināties, arī blogu kvalitāte iet uz augšu, gan jau ar laiku vairāk izdevniecības saskatīs grāmatblogeros potenciālos sadarbības partnerus.
Savukārt par aktivitāti- nu ir jau gan taisnība, ka grāmatmīļi parasti ir tādi introverti radījumi, kas nemīl skraidīt apkārt un citiem skaļi uzbāzties ar lietām, kas šiem patīk. Bet varbūt taisnība par to, ka grāmatublogeri varētu b;ut aktīvāki sociālajos tīklos.
Nez, manuprāt, 10tūkstošus var arī sakasīt grāmatu blogs. Protams, tikai jāpaiet vairākiem gadiem un pāris tūkstošiem ierakstu :) Tas nozīmē- ar laiku būs!
Tā vien gribas uzprasīt – so what? Ja nav milzīgi apjomi, tad labāk nedarīt neko…? Apmēram tā tas viss izklausās.
Man lasīšana un blogošana pirmkārt, otrkārt un arī treškārt ir HOBIJS, nevis pārdošanas apjomu celšana kādam grāmatu izdevējam. Jā, arī man ir jauka sadarbība ar Zvaigzni, bet tikai tāpēc, ka viņi piedāvāja un Zvaigzne ABC ir viens no diviem LV izdevējiem, kuru grāmatas es vispār lasu. Ak jā, bija vēl trešā – AGB. Viņi vēl dzīvi? Tā ka sadarbība ar Zvaigzni ir likumsakarīga. Lielākais ieguvējs jau ir lasītājs, kuram, pateicoties blogeriem, ir pieejama plašāka informācija par konkrētu grāmatu.
Lasīšana ir jāveicina skolām, bibliotēkām, valstij kopumā, katram ģimenē bērns jāradina lasīt, bet vecākiem tam nav laika vai vēlēšanās. Ja arī mēs varam piepalīdzēt, tas ir jauki. Kāda ir tā doma par lielāku aktivitāti sociālajos tīklos? Starp citu, varbūt ir iespēja Draugos uztaisīt līdzīgi kā uztaisīja Facebook?
Kas attiecas uz kinoblogeriem – kino jau pēc definīcijas auditorija ir lielāka, plus man šķiet, ka tur liels atbalsts nāk no Forum Cinema.
Nē nē, tik traki tas nebija domāts. Apmeklējums vispār ir tik stipri nosacīta lieta, ka nav jēga par to diskutēt. Te vienkārši bija runa par to, kas izdevniecībprāt skaitās liels apmeklējums un vai tas ir izmērāms labums.
Es domāju, ka arī grāmatu blogi ļoti labi var parādīt lasīšanas plusus un ietekmēt to pozitīvi :)
Lielāka soctīklu aktivitāte laikam varētu būt k-kāda kopistiska viedokļa paušana feisbuka lapā. Tikai tur droši vien ir kaut kā jāpielāgo/jāpārtaisa.
Ļoti labu tematu esi aizsācis. Pēc tava pētījuma sanāk, ka ne tikai paši blogeri, bet arī izdevniecības nav pietiekami aktīvas šajā ziņā.
Es arī nerakstu “tīru” grāmatu blogu, bet literatūras sadaļa blogā ir. Pati neesmu kontaktējusies ar izdevniecībām, jo vēl neuzskatu savu blogu par pietiekami profesionālu šajā jomā. Tomēr man ir izveidojusies jauka sadarbība ar Zvaigzni un ir liels prieks par viņu iniciatīvu un atsaucību. Sev interesējošās grāmatas jau es tāpat lasītu, bet varbūt tik ātri netiktu pie visiem kārotajiem jaunumiem. Un jāpiekrīt, ka pārsvarā jau gadās rakstīt pozitīvas atsauksmes. Zinot, ka visas kārotās grāmatas tāpat nevar izlasīt, kārtīgi nākas apsvērt nākamo lasāmvielu. Un jo vairāk lasi, jo retāk nošauj garām.
Ja runājam par to, ka Latvijā blogi nav ļoti populāri, tad man jāpiekrīt. Tomēr Latvijā viss notiek daudz mazākos apmēros nekā citās valstīs. Nav mums arī šeit tik daudz izdevniecību un izdoto grāmatu kā citviet. Tāpēc izdevniecībām ar to jāsamierinās. Es personīgi blogeru ieteikumiem uzticos daudz vairāk nekā citiem.
Dažas izdevniecības vispār nebija (un nebūs) ieinteresētas lasīt grāmatblogus. Tā kā… katram savs.
Man jau liekas, ka grāmatu blogi ir pietiekami populāri. Ja kādam ir vēlme (pieļauju domu, ka varētu sanākt labs raksts kādam blogā), tad var paspēlēties ar google un ielikt grāmatu nosaukumus un, tad skatīties cik un kādi grāmatu blogi parādās pirmajā lapā, kas ir pirmais, ko apsteidz utml.
Nezinu šādai spēlēšanai rezultātus, bet pieņemu, ka grāmatu blogi būs augšgalā. Un līdz ar to var secināt, ka jebkurš interesents, meklējot info par grāmatu, vispirms uzdursies uz grāmatu blogiem.
Un tas, manuprāt, izdevniecībām patiktu (vajadzētu patikt) daudz labāk nekā vairāktūksoši apmeklētāji.