Gambija

Nosaukums: Mans lidojums uz Gambiju
Autors: Herberts Cukurs
Izdevniecība: Herberta Cukura piemiņas fonds
Gads: 1934
LPP: 400

Par grāmatu-
Atkārtots 1934.gada izdevums, kurā Herberts Cukurs apraksta savu lidojumu pašbūvētā lidmašīnā no Rīgas uz Gambiju un atpakaļ.

Droši vien, ja aizvadītā gada beigās nebūtu iznākusi grāmata par Herbertu Cukuru, tad laikam arī šo grāmatu neieliktu 2016.gada lasāmajā sarakstā un būtu atlicis vēl uz kādu laiku. Bet labi sakrita un bibliotēkā dabūju abas grāmatas- tagad bija tikai jāizdomā ar kuru sākt. Sāku ar biogrāfiju. Un izskatās, ka pareizi darīju- pēcāk Gambijas lidojuma stāsts bija vieglāk saprotams (kaut vai ar to 29.datumu).

Ideja lidot uz Gambiju, Latvijas aviatoriem prātā jau bija kādu laiku. Nebija tā, ka Cukurs to bija izdomājis un paveicis. Vispirms bija neveiksmīgs mēģinājums no Cukura kolēģa un tikmēr pats Cukurs gatavojās lidojumam uz Tokiju. Bet tā kā kolēģa neveiksme rīvēja aviācijas godam kantes, tad Herberts Cukurs ar savu pašizdomāto un pašuzbūvēto lidmašīnu C3 devās uz Kurzemes seno koloniju Gambiju.

Tā kā viņa lidmašīna jau pirms izlidošanas tika norakstīta kā neveiksmīgs veidojums, tad neviens bagātais mecenāts viņam naudu nebija piešķīris un līdz ar to viņam nācās lāpīties ar vecu Reno motoru. Un tieši motors bija viņa lidojuma vājais posms- turpceļā vēl kaut kā izvilka un līdz Gambijai tika, bet bija skaidrs, ka atpakaļceļu tas neizvilks. Tāpēc Latvijā organizēja naudas vākšanas akciju un tauta saziedoja jaunam motoram. Tik vien bēda, ka arī tas nebija nekāds labais ceļabiedrs- pateicoties pamatīgajiem eļļas zudumiem vai katrā nosēšanā tika veikts motora kapitālais remonts. Tā rezultātā viņa ceļojums ieilga. Un ja vēl pieskaita tropu zemēs noķertās slimības un nelabvēlīgos laikapstākļus, tad lidojums ievilkās tā pamatīgi.

Pozitīvais ceļojuma iznākums lielā mērā ir arī pateicoties franču lidotājiem un mehāniķiem, kuri Cukuru ik katrā lidostā sagaidīja kā varoni un visādi viņam centās palīdzēt. Tos viņš slavē vai katrā iespējamā vietā.

Grāmata ir vienkāršā valodā (kā nekā sākotnēji piezīmes bija domātas Latvijas avīzēm), ar īsām nodaļām un vienkāršu hronoloģisku atstāstu. Pamatā tās ir ar lidošanu un lidmašīnu saistīti apraksti. Tikai, kad viņš bija nokļuvis Gambijā, tad bija arī kāds plašāks apraksts par notikumiem uz zemes un tur sastaptajiem cilvēkiem.

Grāmatā vēl nebija ne simts lappuses pagājušas, kad viņš bija nokļuvis Gambijā. Visas pārējās bija veltītas atpakaļceļam, kas, kā jau minēju, motora dēļ izvērsās gana garš un piedzīvojumiem bagāts- avārijas tuksnesī pie cilvēkēdājiem, ilgās nīkšanas te vienā, te citā angārā, slimošana un hinīna jaukšana ar alkoholu.

Ja interesē vienkāršā valodā pasniegti ceļojumu stāsti un ir vēlme izbaudīt starpkara laika atmosfēru, kad šādi lidojumi tika pielīdzināti varoņdarbam (tajos gados tā nebija joka lieta- te iespējas aiziet bojā bija vai kuru katru brīdi- meteoapstākļi, kalni, vēji, vētras, eļļas, izpletņa neesamība, bedrainas lidostas, utt), tad šī būtu piemērota grāmata.

Grāmatas vērtējums: 8/10
Citu grāmatu vērtējumus var atrast grāmatu sadaļā.