Darījumiem piemērots laiks
Tā nu ir sanācis, ka dzīvojam straujas informācijas apmaiņas laikā, kad nav tā, ka tikai vakarā uzzinām kas noticis Latvijā un pasaulē. Ka nav jādomā kā sazināties ar radiem laukos. Ka nav jāmeklē kāds kaimiņš, kuram vienam visā rajonā ir fiksētā tālruņu līnija. Ka nav jāmeklē divu kapeiku monēta un tālruņa aparāts kaut kur miesta centrā.
Tagad laikam visi, sākot no bērndārznieka līdz lauku omai, ir apgādāti ar kabatas tālruņiem, kas ļauj tos sasniegt (gandrīz) jebkurā vietā un (gandrīz) jebkurā laikā.
Lūk, tieši tas ”jebkurš laiks” ir tas, kas man pēdējā laikā mazliet ne nu gluži traucē, tad vismaz liek par to padomāt. Vai ir kādi pieklājības normas, kas būtu attiecināmas uz mobilo tālruņu lietotājiem?
Laikam jau šis agregāts ir salīdzinoši jauns masveida produkts un nevienam nav vēl iestrādājusies it kā pašsaprotamā pieklājīgas uzvedības ābece. Katram ir sava pieeja- kā zvanīt, kā sākt sarunu, cikos zvanīt un cikos nezvanīt.
Zinu dažus cilvēkus, kuri neatbild uz svešiem numuriem. Zinu dažus, kuri izslēdz/neceļ savu mobilo, kad beidzas darba laiks. Zinu dažus, kuriem vienalga kas, kur un cik.
Kā jau teicu- katram savs.
Bet man šobrīd interesētu tāda kā kopējā pieklājības norma mobilo tālruņu lietošanā. Kas ir un kas nav pieklājīgi? Ko drīkst un ko nedrīkst? Kas jāievēro?
Tik vien piebildīšu, ka tas vairāk attiecas uz svešiem cilvēkiem- par darbu, sludinājumu, utml. Radinieku un čomu būšana pieļauj veselu virkni savdabības, ka pieminēt tās visas nebūtu vērts.
Pēdējā laikā man ar šo jautājumu itin bieži nākas saskarties. Pēdējais gadījums bija aizvakar, kad laivojot pa Mēmeli (bildes un mazs apraksts būs tuvākajās dienās), mani svētdienas rītā pamodināja mobilā tālruņa zvans. Tīri automātiski pusnemaņā tiek tālrunis pacelts- piedāvā gurķus (bija man sludinājums par lauksaimniecības produktu iepirkšanu).
Tā kā visa sestdiena tika pavadīta uz upes- laivots, sildīta miesa saulē, dzerts mēreni silts alus, vakars pie ugunskura…. katrā ziņā no rīta teltī nebija ne tuvu darījumam labvēlīga atmosfēra. Pat neatceros, kas viņam tika atbildēts. Vien atminos, ka pateicu – nē, paldies! Pēc tam palūkojos tālrunī- 7:54. Pat priekš darbadienas tas būtu pārāk agri. Kur nu vēl svētdienā, pašā laivošanas viducī.
Tagad varu apgalvot, ka ja viņš būtu zvanījis pēc pāris stundām, tad saruna izvērstos pavisam savādāk. Varbūt pat ar pozitīvu zīmi.
Un te nu ir tas jautājums- kas ir tas pieklājīgais laiks, kad var zvanīt citam un jautāt vai piedāvāt?
Varbūt, ka kāds nepiekritīs, bet man liekas, ka darbadienā var sākt zvanīties uzreiz pēc deviņiem un beigt zvanīties ap 18:00-19:00. Ar desmit stundām diennaktī vajadzētu pietikt, lai arī ir dzirdēts, ka pieļaujams arī līdz 22:00 zvanīt un teikt savu sāpi. Protams, ja vien nav iepriekš noteikti arī citi laiki.
Par brīvdienām būtu cits stāsts- tur būtu jāņem vērā tas, ka parasti brīvdienās cilvēkiem gribas ilgāk pagulēt un vairāk atpūsties. Arī darba laiki itin bieži uzņēmumiem ir savādāki. To vajadzētu atcerēties, pirms zvanīt un mēģināt kārtot savu kārtojamo.
Protams, ir iespējas neapgrūtināt sevi ar nevēlamiem zvaniem (noslēgt skaņu, izslēgt tālruni, lietot divus numurus utml), bet šoreiz vairāk gribētu zināt- ko citi saprot ar zvanīšanai pieklājīgu laiku? Un ja ir kāds labs ieteikums kā rīkoties (gan tiem, kuri grib zvanīt 7:54 svētdienas rītos, gan tiem, kuri negrib tajā laikā saņemt zvanus), tad droši var komentāros padalīties ar pieredzi.
komplicēts jautājums. es esmu no tiem kretīniskajiem telefonlietotājiem, ko mūžam nevar sazvanīt – te es vienkārši nedzirdu, jo skaņu neslēdzu iekšā (ciest nevaru to kretīnisko tarkškšķi), te telefons kaut kur nomētāts, līdz ar to biežāk nākas saskarties ar garām palaistiem, nevis nelaikā ienākošiem zvaniem. kaut gan – ja telefons būtu mans darbarīks, tad noteikti būtu citādi.
Ja tu esi ielicis puslīdz nopietnu sludinājumu, tad esi gatavs sagaidīt zvanus arī pusnaktī. Tas nenozīmē, ka tev uz šiem zvaniem ir obligāti jāatbild vai arī ka tu nevarētu palūgt pārzvanīt piemērotākā laikā, bet atbilde ar atteikumu tikai tāpēc, ka esi nelaikā pamodināts, manuprāt ir nekorekta no biznesa viedokļa.
Mans princips ir zvanīt pēc iespējas biežāk un katrreiz, kad ir ienākusi kāda jauna informācija. Cilvēkiem patīk būt lietas kursā un tas viņiem dod ilūziju, ka viņi kontrolē notiekošo. Ja viņi ir lūguši nezvanīt ārpus darba laika, tad cenšos šo lūgumu ievērot, izņemot ārkārtas situācijās.
Arī liekot sludinājumus, var norādīt vēlamo zvanīšanas laiku. Tāpat es vienmēr vēlāk atzvanu, ja man ir neatbildēti zvani. Funkcijas, kas ļoti pietrūkst Latvijā, ir balss pasta neesamība. Tad šādi agrie zvani ietu uz balss pastu, un pēc tam tu vienkārši tos noklausies un atbildi. Operatori to nepiedāvā, jo argumentē, ka Latvijā tos neviens nelieto. Tur jāpiekrīt, ka Latvijā reti kurš saprot, ko nozīmē prasmīga komunikācija darījumos.
Brīvdienās cenšos necelt, ja vien tiešām redzu, ka ir pamatīgs urgent zvans. Bet darba dienās – līdz 19.00 – droši, pēc tam, man ir brīvais laiks, lai gan, domājams, ka viss mainīsies tajā brīdī, kad būs savs uzņēmums…
Zvanīšanai labvēlīgs laiks:
Darbdienas: 8-19
Brīvdienas: 10-18
Pārējiem zvaniem katrā ziņā ir jābūt pamatotiem un jāsākas ar atvainošanos.
Es uzskatu, ka ir normāli zvanīt laikā no 7:00 līdz 22:00 (darba dienās un ja zina, ka cilvēks šajā laikā ir pamodies/vēl neguļ un neatrodas skolā, lekcijā, konferencē vai sanāksmē; ja atrodas – tad īsziņa).
Ja atbilde nav steidzama vai nav nepieciešama, īsziņa – jebkurā laikā (ja kāds neizslēdz skaņu – pats vainīgs).
Brīvdienās būtu normāli zvanīt no 10:00 līdz 22:00.
Es arī neatbildu uz nepazīstamiem numuriem, ja vien nav gaidāms kāds pasūtījums vai piedāvājums.
Un vēl es gandrīz nekad neatbildu uz sievasmātes zvaniem.
Es neatbildu arī tad, ja cilvēks man ir izbesījis ar saviem zvaniem.
Ja cilvēks nav radinieks vai tuvs draugs, tad gan nevajadzētu zvanīt brīvdienās, agrāk par 10:00 un vēlāk par 18:00
kintu- neviens sludinājums neuzliek atbildību gaidīt zvanus pusnaktī. Ir profesijas, kurām ir nepieciešamība būs sazvanāmiem 24h diennaktī, bet tie ir atsevišķi stāsti.
Tas atteikums nebija saistīts ar manu pamodināšanu- vienkārši biju pamatīgi samiegojies un nevarēju uzreiz iebraukt visā pasākumā (gurķi tad nebija vajadzīgi, bet noderētu uz citu dienu), kā arī nebiju gatavs izvērst sarunu.
Par vēlamo zvanīšanas laiku norādīšanu sludinājumā- doma ir laba, bet vai tā strādā? Vai tiešām neviens nezvanītu ārpus norādītā laika?
grandāns- noteikti mainīsies :)
Anna- vai tas darbdienas 8:00 nav pa agru? Ļoti daudzi vēl ir skrienoši (uz darbu, sīčus ved uz bērndārziem utml) un nekāda jēdzīgā saruna nesanāk.
Edgars- kā var zināt, ka cilvēks otrā galā neguļ? It kā 7:00 vēl var čučēt (ja darbs sākas kādos 9:00).
@ ULDIS
Ja nezina, tad lai nezvana.
Es, piemēram, zinu, ka pārējie grupas biedri ar mani 8:00 būs nodarbībā. Tātad 7:00 viņiem jau būtu jābūt augšā.
Protams, es zvanīšu, ja tas ir steidzami.
Pārsvarā ir tikai divi numuri, uz kuriem es zvanu – draudzenei un lai noskaidrotu, cik kredīts palicis
>> neviens sludinājums neuzliek atbildību gaidīt zvanus pusnaktī.
Izskatās, ka tu joprojām esi samiegojies un neesi sapratis manis teiktu. Es jau teicu tieši to pašu, ka tas tev neuzliek nekādu atbildību, bet šādi zvani būs – gribi tu to vai negribi. Es arī pateicu, ka ir divas iespējas – neatbildēt vispār, bet ja nu tomēr esi nejauši pacēlis, tad palūgt pārzvanīt vēlāk.
Ok, ok- sapratu :)
Būs vien jānoskaņojas uz šādiem agriem zvaniem un jāieprogrammē sev, lai pusmiegā varētu atbildēt- lūdzu, pārzvaniet vēlāk :)
Skaņas izslēgšana man liekas, ka man nenostrādās- ja nu aizmirstas ieslēgt to atpakaļ :)