Braukšana apļveida krustojumos.
Zinu, ka šis temats ir daudz un gari apžļembāts, bet tomēr. Arī man šis tas ir sakrājies. Īpaši tagad, kad Jūrmalā ir par trim apļveida krustojumiem vairāk. Proti, Kauguros ir saremontējuši Talsu šosejas posmu no caurlaižu iegādes punkta (kur pirms svilinošās autoavārijas atradās policijas postenis) līdz Jūrmalas robežai. Viss glīti un jauki. Vienīgi… bet par to citreiz.
Šoreiz par autovadītāju stilu izbraukt šos apļveida krustojumus. It kā apļi ir maziņi un šoreiz izpaliek runa par pareizu joslas turēšanu (jo tik viena josla vien ir). Te neizpratne rodas dēļ pagrieziena rādītājiem. Agrāk ar matīju šādus tādus interesantus vērojumus, bet tagad, kad sanāk biežāk izbraukt šos apļus, tas jau krīt acīs.
Vieni izbrauc šos apļus vispār bez pagrieziena rādītājiem. Citi iebraucot rāda labo pagriezienu un izbraucot arī neaizmirst parādīt to pašu labo rādītāju. Vēl citi, iebraucot aplī (pa labi!), rāda kreiso pagriezienu un braucot pa apli tur to ieslēgtu un tikai pirms nogriešanās parāda labo. Citiem ir stils iebraucot rādīt labo pagriezienu un braucot aplī ieslēgt kreiso. Pirms nogriešanās rāda labo. Hmm, laikam citu iespēju aplī midžināt povorotņikus vairs nav?
Es pieturos pie principa- iebraucot nerādu neko un nogriežoties no apļa rādu labo pagrieziena rādītāju. Droši vien auto instruktori man teiktu, ka tā nav pareizi, nav pēc noteikumiem, bet, manuprāt, tādam mazam aplim lieka pagriezienu midžināšana tikai mulsina citus autovadītājus. Jo pirms apļa parasti ir divas zīmes- braukt pa loku un dodiet ceļu. Skaidrs, ka rīkojuma zīme mums paģēr braukt tikai pa loku (pa labi). Arī citiem autovadītājiem vajadzētu saprast to pašu. Un pagrieziena rādītājs te nav vajadzīgs. Nevienam! Tas var tikai mulsināt nākamajā, pie apļa piegulušajā ielā, stāvošo vadītāju (ja tā iela ir tuvu, un mazā aplī tā ir tuvu), kurš var ne tā saprast, ka tu iebrauc aplī un vēl pagrieziena rādītājam mirgojot, taisies uzreiz arī nogriezties, lai gan tavs mērķis ir nākamā vai pat aiznākamā iela.
Aptuveni nojaušu, ko domā un kāpēc tā ar pagrieziena rādītājiem rīkojas citi autovadītāji, bet mana loģika saka, ka tur ir mega daudz mulsinošas un liekas darbības. Un tās bojā cietiem autovadītājiem pārliecību, ka tas, kurš rāda aplī tos n-tos pagrieziena rādītājus, vispār saprot kur pats brauks, kāds būs viņa nākamais manevrs un vai tas būs saskaņots ar pagrieziena rādītāju. Vismaz man, pie šādiem apļveida krustojumiem, tas stipri grauj uzticēšanos citu autovadītāju rādītajiem signāliem, tāpēc es šādos apļos uz citu automašīnu pagrieziena rādītājiem nepaļaujos.
Ar apļveida krustojumu šādas pārdomas var būt tādēļ, ka neizproti, kas tas ir. Loks (jeb, kā pieņemts teikt, aplis) ir visparastākais vienvirziena ceļš, kuram pienāk vai no kura atdalās citi ceļi ar t-veida krustojumiem. Ja tu atrodies uz t-veida krustojuma un ceļš, uz kura tu izbrauksi, ir ar vienvirziena kustību (teiksim, no sānu ielas uz kādu no Jūrmalas vienvirziena prospektiem), tu takš rādīsi pagriezienu pat neskatoties uz šķietamo loģiku, ka citur aizbraukt nevar.
Līdz šim likās, ka izprotu. Un Tavā piemērā pagrieziena signālu arī nerādītu (likums atļauj). Bet pieļauju, ka skatītos pēc situācijas. Katrā ziņā aplī (īpaši kā manā piemērā- mazā) iebraucot nav liela vajadzība rādīt signālu.
Es parasti rīkojos tā – iebraucot neko (īpaši ja iebrauc no 2 joslas, vai ja aplis ir mazs un visa braukšana sanāk viena vienīga pagrieziena slēgāšana), vai labo, izbraucot labo. Nesen liku (un apmācījos) uz papildus kategoriju – instruktora uzskats (un itkā eksāmenu pieņēmēju gaidas) ir tāds, ka iebraucot rāda labo (krustojums, braukšanas virziena maiņa), izņemot situāciju, kad tas var maldināt citus, kur galvenā maldināšana attiecas uz nākamajā izbrauktuvē esošu auto, kas vēlas iebraukt aplī (tieši tas ko tu saki) vai arī blakus joslā esošu auto (tipa gribi pārkārtoties). Braucot pa apli nerāda neko. Izbraucot labo. Šāda pieeja arī atbilst noteikumiem, ne tikai loģikai.
Tad jau man tā doma gandrīz ir pareiza :)
Tikai jautājums – vai iebraucot nerādīt nekad atbilst CSN vai nē. Relevantais punkts laikam ir 75: “… Signāls nav jārāda, ja tas var maldināt citus ceļu satiksmes dalībniekus.”. Ko nozīmē “var maldināt”? Vai tas attiecas tikai uz situāciju, kad cits ceļu satiksmes dalībnieks ir klāt (šādi to traktē instruktors) – ja redzam, ka nākošajā izbrauktuvē, kas ir ļoti tuvu kāds stāv/tuvojas, tad neslēdzam, vai arī uz teorētiski iespējamo situāciju – ja tur kāds būtu, tad signāls viņu maldinātu, līdz ar to neslēdzam nekad?
Es tomēr sliecos domāt, ka, ja citu satiksmes dalībnieku nav, nav ko maldināt, nekādi nevar izpildīties “var maldināt” nosacījums, tātad pagrieziens jārāda, jo CSN nev punkta, kas atļautu pārkāpt CSN, ja neviens to neredz :).
Tāds punkts noderētu- ja neviens neredz un nevienam netraucē, tad var nedaudz pārkāpt :)
Kad pirms diviem gadiem mācījos braukt, tad instruktors aplī iebraucot ļāva nerādīt pagrieziena rādītāju, bet pirms izbraukšanas, protams, bija jārāda. Pats sekoju principam, ka, iebraucot aplī, labo pagriezienu rādu tikai tad, ja esmu plānojis izbraukt no apļa pirmajā iespējamajā joslā. Kreiso parasti rādu, ja ir nepieciešams apbraukt teju visu apli…
Bet kas tiek panākts braucot pa apli ar ieslēgtu kreiso? Parādi citiem, ka brauc pilnu apli? Man tāds signāls izskatās vairāk pēc ”atkal aizmirsu izslēgt” :)
Parādi, ka negriezīsies nost, lai nemēģina tev nogriezt ceļu.
Man šķiet, ka atšķirības ir dēļ tā, ka daudziem braucējiem ir citu valstu pieredze un tās ir atšķirīgas pat starp ES valstīm. Es pats gadu nodzīvoju un nobraucu UK (un tur ir ļoti daudz apļi, salīdzinot ar LV). Tur iemācījos tādu principu, ka aplī rāda principā tādus pašus signālus kā parastā krustojumā:
1) Ja brauksi pirmajā ārā, tad pirms apļa jau slēdzam iekšā labo pagriezienu un izslēdzam tikai, kad esam jau ārā no apļa;
2) Ja brauc taisni (2. izbrauktuve), tad nerāda neko. (Šeit gan man šķiet, ka pirms izbraukšanas labo vajadzētu ieslēgt, bet ārzemēs – tur kur tev aplis ir ik pēc dažiem kilometriem – tur tiešām parasti visi, braucot taisni, neko nerāda.)
3) Ja brauc pa kreisi (3. izbrauktuve), tad jau pirms apļa slēdzam iekšā kreiso pagriezienu, visu apli izbraucam ar ieslēgtu kreiso un pirms izbrauktuves pārslēdzam uz labi.
Es saprotu, ka tas neatbilst LV CSDD noteikumiem, bet sava loģika tur ir. Un es arī nezinu, vai tas atbilst UK noteikumiem, bet daudzi tur tā brauca. UK protams viss notiek otrādi :D
Tad visa tā kreisā signāla padarīšana aplī ir saistīta ar to, ka cilvēki to (apli) uztver kā līkumotu krustojumu? Vispār interesants skatījums.
Sviests. Aplī rādīt kreiso pagriezienu ir pilnīgi bezjēdzīgi un mulsinoši, izņemot gadījumus, kad aplī ir vairāk kā viena josla un tu pārkārtojies starp joslām. Labo pagriezienu – man arī mācīja rādīt pie iebraukšanas, bet pa lielam tam arī nav jēgas, jo nekur citur kā pa labi tu nevari aizbraukt. Un un, ja brauksi ārā no apļa, labo. Viss vienkārši.
Plus vēl nevajadzētu braukt pa ārējo joslu (ja ir vairākas), ja netaisies nākamajā izbrauktuvē griezt ārā.
Pēdējā laikā ļoti bieži sanāk braukt tieši pa tiem minētajiem Kauguru apļiem. Novērojumi ir tādi, ka reti kurš ir spējīgs rādīt pagriezienu ja nogriežas nost no apļa. + daži asprāši, kas rāda pagriezienu un brauc tālāk pa apli. Prātīgākā rīcība ir pieņemt, ka visi 100% grib braukt tālāk pa apli un pacietīgi gaidīt, jo nav ne mazākās vēlmes kādam izbraukt tieši priekšā.
Vadītāja stāžs – 10+ gadi. Iebraucot vienmēr parādu labo pagriezienu (arī iebraucot no otrās joslas) – pirmkārt, aizmugurējiem jāsaprot, ka priekšā tu griezīsies, pat ja tu ar savu smago autiņu aizsedz visu priekšā, otrkārt, aizmugurējie saprot, ka tu esi adekvāts braucējs, uz kuru var paļauties, ka parādīsi pagriezienu, kur vajag. Ja nebraucu nākamajā izejā ārā – vienmēr ieņemu otro vai trešo joslu aplī. Ja gadās braukt pa pirmo (kur vairākas joslas) un negriezt ārā, tad parādu kreiso pagriezienu. Braucot pa pirmo joslu JĀPALAIŽ tie, kuri brauc pa otro un mēģina iekārtoties pirmajā, lai normāli izbrauktu no apļa.
Un nav ko te stāstīt, ka noteikumi nekam neder, un nav jārīkojas pēc noteikumiem. Nepaslinko un parādi to pagriezienu. Kaut vai tāpēc, lai tā būtu automātiska kustība pirms katra pagrieziena (tāpat kā piesprādzēšanās iesēžoties auto) un neaizmirstos kādā svarīgākā vietā.
Ja pareizi sapratu, tad Tu braucot pa pirmo joslu aplī rādi kreiso pagriezienu pat tad, kad nedomā griezties apļa otrajā joslā? Kā to saprast citiem autovadītājiem? Vismaz man tas neizskatītos pēc adekvāta braucēja.
Normālam šoferim nevar aizmirsties pagrieziena rādīšana. Tos rādīt nevietā tikai tāpēc, lai neaizmirstos, ir tas pats, kas braucot paspaidīt bremzes pedāli, lai svarīgā brīdī nesajauktu.
P.S.
Pagaidām neviens neko pret noteikumiem un to ievērošanu nav teicis.
Pareizi saprati. Instruktors autoskolā to mācīja. Viņa vārdiem – eskāmenā tā nedrīkst, bet reālā dzīvē tas bieži paglābj no autiņa apskādēšanas, jo ir gudrīši, kuri brauc ārā no apļa no otrās jolas (īpaši, ja pirmajā joslā gudrīši nepalaiž iekšā).
Pirms iebraukšanas aplī ir jārāda pagriezieni, tas nav nevietā. Par to ir izdiskutēts arī dažādos auto forumos jau vairākas reizes. Braucot paspaidīt bremzes pedāli nav nekas tāds – aizmugurējiem ar to ir jārēķinās un jāietur attiecīga distance. Nekad nevar zināt, vai priekšā braucošajam pēkšņi kaķis nav izskrējis priekšā.
Bet tā jau ir reāla maldināšana un lieka stresa veidošana citiem autovadītājiem! Ja katrs otrais aplī rādīs pagriezienus vietā un nevietā, tad skaidrs, ka ar laiku vispār neviens nepievērsīs vērību pagrieziena signāliem, jo skaidrs, ka tas ir tikai, lai pasargātu savu mašīnu no apskādēšanas nevis reālam manevram.
Es tomēr palikšu pie tā, ka atsevišķos gadījumos (kā manis pieminētie mazie apļi) pagrieziens nav jārāda. Citos gadījumos ir atkarīgs no situācijas, ko novērtē šoferis pats. Jo, manuprāt, braucot iekšā aplī visiem vajadzētu būt skaidrs, kur tajā mirklī brauks auto.
Instuktors tieši tā mācīja – mazos apļos iebraucot pagriezienu (labo) rādīt tikai tad, ja pirmajā izejā brauksi ārā.
Lielos, protams, visur rādu.
Ja kāds man pa priekšu aplī brauks ar ieslēgtu kreiso poagriezienu, uzskatīšu to par neadekvātu braucēju.
CSN arī saka, ka pārkārtojoties priekšroka ir a) tam, kas nepārkārtojas b) ja pārkārtojas abi, tad tam, kas ir labajā pusē.
Attiecīgi, pirmajai joslai ir priekšroka ielīst otrajā. Savukārt, ja nelaižu uz pirmo, nu, neko darīt, esmu arī pats braucis otru apli. Tam jau viņi ir domāti.
Apļi un kreisais pagrieziens, šķiet, no Rietumeiropas ticis arī līdz mums. 2016. gadā uztaisīju autobraucienu apkārt Eiropai un pa lielam visur aiz Polijas ir prakse: ja taisies izbraukt pirmajā izbrauktuvē no apļa – rādi labo pagriezienu, ja taisies turpināt pa apli – pirms braukšanas aplī rādi kreiso un pirms izbrauktuves labo. Pie maziem aplīšiem, īpaši, ja viņi ir visur, tas riktīgi palīdz plūsmai. Pats arī tā tagad daru :)