B kategorijas autovadītāji ar 78.kodu
2011.gada maijā parādījās ziņa, ka ieviesīs jaunumu jaunajiem autovadītājiem- ļaus topošajiem autovadītājiem nokārtot vadītāja apliecību ar automašīnu, kura aprīkota ar automātisko ātrumkārbu. Tiesa, ir viens ”bet”- ja eksāmenu kārtos ar šādu mašīnu, tad arī braukt drīkstēs tikai ar tādām automašīnām, kurām ir automātiskās ātrumkārbas.
Intereses dzīts apjautājos csdd cik tad ir šādu autovadītāju, kuri ir izvēlējušies sev vadītāja apliecības izdaiļot ar 78.kodu.
No atsūtītajiem datiem var secināt sekojošu:
No 2011.gada jūlija līdz 2013.gada septembrim kopā tika iegūtas 1008 vadītāju apliecības ar šo 78.kodu. No šiem 1008 jaunajiem vadītājiem 861 ir sievietes (tātad vīriešu paliek 147).
Skatoties uz tabulu un grafiku var secināt, ka pamazām, bet interese par šo ierobežoto vadītāja apliecību pieaug, lai gan vēl joprojām no kopējā B kategoriju ieguvušo jauno šoferīšu skaita, apliecības ar 78.kodu tāds nieks vien ir (katru mēnesi kopā B kategoriju iegūst no 1500 līdz 2500 jauno autovadītāju).
Un pieaug ne tikai sieviešu interese- ja 2012.gadā kopā bija 407 dāmas un 57 kungi, tad šogad jau pirmajos deviņos mēnešos dāmas ir 389 un kungi- 68.
Nezinu vai var ko sakarīgu secināt, bet izskatās, ka interese par šādu vadītāja apliecību tomēr ir. Un tā pamazām kļūs arī populārākā. Vai arī te liels nopelns informācijai un reklāmai (pieļauju, ka no autoskolu puses).
Droši vien ar šo rindkopu es sevi pozicionēšu kā riebīgu un aprobežotu tipu, bet, manuprāt, šādi sevi ierobežot ar automātu, nav nekādas jēgas. Vismaz es nekādi nevaru saskatīt ieguvumu šādai vadītāja apliecībai- tikai lieki sevi ierobežo un mirkļa iegriba kārtojot eksāmenu, nākotnē var atsaukties kā virkne neērtību.
tu esi riebīgs un aprobežots tips
jeb:
Būtu man bijusi tāda iespēja, es tieši šo arī būtu izvēlējies. Kapēc gan man darīt lietas, ko var izdarīt dators un tehnika manā vietā? Kāpēc man būtu jāizvēlas braukt ar manuālo kārbu? Neredzu vienu iemeslu! Tikpat labi varētu iekāpt liftā un mīt pedāļus, lai viņš brauktu augšā.
Protams, dzīvē visādi izņēmumi var būt, kad “tiesības vadīt automašīnu ar manuālo kārbu” var noderēt, taču, manuprāt, tad labāk būt tās pāris reizes likumnepaklausīgam nekā lieki sarežģīt savu ikdienu (autovadīšanas eksāmens pats par sevi radīja normālu stresu, cik atceros (es viņu kārtoju 3 reizes, ar automātisko kārbu gan jau tas skaitlis samazinātos)).
Vai tad manuālā kārba rada kādus traucējumus? Es te domāju ne tikai eksāmenā. Manuprāt, vienlīdz labi un ērti ir braukt ar abām kārbām.
Bet, ja gadienā, sanāks savu automātu atstāt servisā uz kādu laiku un serviss uz remonta laiku pretī dos tikai manuālo. Ko tad?
Ja būs iespēja nopirkt labu un lētu (saprotu- sapņoju) autiņu ar manuālo kārbu. Tad ir jāiet kārtot eksāmens (vēlreiz) un jāpērk jaunas tiesības. Nesaku, ka tas nav neiespējami, bet neērtības gan sakrājas.
Jā, manuālā kārba rada traucējumus – mazāk rokas brīvas (tā jau viņas ir tikai divas)!
Automašīnu vadot brīvas rokas nav vajadzīgas. Ja nu vienīgi tāpēc, lai blakussēdētājai uz ceļa uzliktu :)
Nu tieši tā, jā, ir muļķīgi sev šādā veidā iešaut kājā un ierobežot paša iespējas.
Vienīgā cilvēku grupa, kurai šis varētu būt aktuāli, ir cilvēki ar kustību traucējumiem, kuri drīkst piedalīties satiksmē ar rokas vadībai piemērotu auto. Tur tas ir saprotami un atbalstāmi.
Savukārt, ja veselam cilvēkam ir problēmas nolikt eksāmenu ar rokas kārbu, tad uz ceļa ārpus trolejbusa rādīties nevajadzētu, jo tur visticamāk ir kaut kādas problēmas ar koordināciju vai vienkārši galvu. Tas nav apvainojums, bet tā vienkārši ir, ja reizi smadzeņu resurss nav spējīgs veikt vajadzīgās darbības. Nu vai arī vienkārši nedaudz ilgāk jāpamācās.
Ātrumu slēgšana nav nekas ļoti ārkārtējs un tas palīdz arī saprast to, kā darbojas auto. Turklāt – braucot ar automātu, rodas vēlēšanās ar brīvo roku kaut ko uzkost, spaidīt mobilo vai kā citādi nodarboties ar blakuslietām. Pieredzējis vadītājs parasti zina, cik to var atļauties, iesācējs gan nē, un tādam labāk ir lai to viņa relatīvi brīvo uzmanību piesaista trešais pedālis un ātrumkloķis, nevis čebureks vai aifons.
P.S. Automāts ir forši, pašam ir un patīk, taču uzskatu, ka braukt ir jāmāk ar abām kārbām.
P.P.S. Tiesības vadīt auto ir privilēģija, nevis kaut kas, kas pienākas katram tikai tāpēc, ka sagribās. Nevari nolikt eksāmenu – tātad tas nav tev. Eksāmeni šobrīd jau tā ir pārāk vienkārši.
Laikam jau Tev ir taisnība. Lai gan dažbrīd Tev sarakstījās diezgan skarbi.
Pamatā tā jau ir- ne jau trešais pedālis vai ātrumķesele tev ļauj/liedz pilnvērtīgi piedalīties satiksmē (ceļa zīmes, ātrums, apdzīšana, iekļaušanās satiksmes plūsmā…).
Nu… :) Bet man tiešām nav skaidrs, kur ir problēma nolikt normālos eksāmenus un dabūt normālo kategoriju, nevis kaut kādu ierobežoto.
Un ja reiz tam cilvēciņam pietrūkst smadzeņu resursa, lai piedomātu par ātrumiem, varbūt viņam to pietrūks arī lai domātu par to, kāds ir drošs ātrums, kāda konkrētajā mirklī un apstākļos ir saķere ar ceļu, cik laicīgi ir jābremzē utt.
Tas, ko es gribu pateikt, ir tas, ka vadot auto, mēs uz ceļa mēģinām noturēt diezgan masīvu un smagu metāla kasti, kura kustas ievērojamā ātrumā. Un tur strādā daudzi un dažādi fizikas likumi, par kuriem tomēr čut čut ir jāpiedomā. Jā, jo labāks auto, jo vairāk visādu sistēmu, kas atvieglo vadītāja dzīvi tajos ir – nu tur ABS, stabilitāte, pretbuksēšana utt., bet šo sistēmu esamība nemaina to, ka par to visu saimniecību vēl aizvien atbildību nes vadītājs.
Varam paši sev pajautāt – vai mēs gribētu, lai mums uz ceļa pretim nāk auto, kuru vada cilvēks, kurš nav bijis spējīgs iemācīties operēt ar ātrumkloķi. Vai mēs gribētu šāda cilvēka vadītā auto kāpt iekšā vai sēdināt tajā savus tuvos. Es noteikti nē.
Kaut kā to fizikas un atbildības faktoru pēdējā laikā aizmirstam. Auto nav telefons vai dators, kur var nospiest back pogu un mēģināt kaut ko sabakstīt vēlreiz. Tur mēs tomēr atbildam par savu un līdzcilvēku veselību un dzīvību, kā arī mantu. Tāpēc arī autovadītāja apliecību dod no konkrēta vecuma un pēc kaut kādas zināšanu un prasmju pārbaudes, kura, jā, manuprāt, ir pārāk elementāra un neatbilstoša Latvijas ceļu apstākļiem.
Te nav runa par kaut kādu daunismu vai aprobežotību, jo tiktiešām tajā ātrumu pārslēgšanā itin nekā sarežģīta nav un es uzskatu, ka pat lielais vairums x6 braucošo blondīņu to tikpat raiti varētu darīt kā kāds rūdīts manuālās kārbas piekritējs, te ir runa par domāšanas veidu. Mana pirmā mašīna bija automāts, tad nomainījās uz manuālo un es vienkārši vairs nevarēju saprast, kam ellē ratā tas ir vajadzīgs, ja tikpat labi kā to darīt (pārslēgt ātrumus), to var arī nedarīt! Es šaubos, ka es vēl kādreiz savā mūžā nopirkšu auto ar manuālo kārbu. Mani gan tas vairs neskar, bet pieturoties pie šādas pārliecības, neredzu vienu iemeslu vēlēties lieki sarežģīt savu eksāmenu, kārtojot to ar muļķīgu manuālo.
Es nedaudz augstāk tā kā centos arī uz šo atbildēt.
Īsumā teiksim tā – eksāmens jau šobrīd ir ļoti vienkāršs. Vai to vajag vēl vienkāršot, lai pie vākiem varētu tikt arī tā cilvēku daļa, kurai šobrīd to traucē izdarīt nespēja apjēgt rokas kārbu? Manuprāt, nē.
Un otra lieta, ko nepieminēju. Autors jau minēja, ka var gadīties būt nepieciešamība kādreiz braukt arī ar rokas kārbu, uz ko Tu atbildēji, ka tad tomēr var izdarīt pārkāpumu un mēģināt to darīt. Pofig par pārkāpumu, bet būtu labi, ja cilvēks tad ar to rokas kārbu būtu pačakarējies vismaz autoskolā un tam kaut reizi būtu bijusi kaut kāda pieredze ar to, nevis lai būtu tagad jāmēģina saprast, kas ir kas jau “braukšanas” laikā.
”Pofig par pārkāpumu” var smagi atkosties tajā brīdī, kad notiks slapjā avārija un vainīgais būs pie manuālās kārbas ar 78.kodu… Tas jau ož pēc braukšanas bez tiesībām.
Laba piebilde.
Drīzāk gan pēc braukšanas bez kategorijas (tie ir atšķirīgi punkti, ar diezgan dažādiem sodiem), bet jebkurā gadījumā – katrs sevi cienošs apdrošinātājs šādā gadījumā gan jau pacentīsies ierubīt regresa prasību, kas jau var izmaksāt “progresīvajam” vadītājam diezgan dārgi. :)
Mašīnas ar manuālo vispār vēl ražo? Nevēlos izklausīties stulbs, bet tiešām nezinu, jo cik esmu jaunākos modeļus pētījis, visur automāts.
Ja es tagad kārtotu tiesības arī izvēlētos automātisko. Tas nav nekāds ierobežojums, bet gan progress. Tas ir tāpat kā izvēlēties augsta līmeņa programmēšanas valodu zema līmeņa valodas vietā.
Tad kāpēc gan šādu te, Tavuprāt, progresu, mūsu pašu csdd ierobežo? Kāpēc gan ar ”neprogresīvo” manuālo kārbu var stūrēt abus tipus, bet ar automātu ni?
Progress jau tā kā nozīmētu, ka tas ir galvastiesu augstāks un labāks, kas izpaustos arī kā atrašanās virs manuālās kārbas. Šobrīd gan ir savādāk.
Šeit ar vārdu “progress” tiek saprasts tas jaunais domāšanas stils, kurš paģēr no cilvēka tādu pieeju dzīvei, ka vajag kaut ko mācēt tikai ļoti šaurā jomā, ar to pelnīt naudu, bet pārējo “uzticēt profesionāļiem”. :))
Ar šādu pieeju arī prasme pārslēgt ātrumus ir pilnīgi lieka. Tāpat nevajag arī spēju vadīt auto sarežģītos apstākļos, jo to vadītāja vietā taču izdarīs auto programmatūra. Tāpat nav arī svarīgi zināt, kur auto lej tehniskos šķidrumus vai kādas spuldītes ir tā lukturos, jo šos ļoti sarežģītos darbus arī “uztic profesionāļiem”.
Un kā ar modernajām stāvvietā novietošanas u. c. palīgsistēmām? :)
Kamēr mēs te par automātiem un manuālajām, citur jau izgudrojas pašbraucošie/autonomie auto. Jaunās paaudzes domāšana ir – kāda suņa pēc vispār stūrēt, ja tā vietā var spēlītes spēlēt…
Tās palīgsistēmas es nosauktu par vienkāršu ērtību. Kaut kas no tās pašas sērijas kā elektriski regulējamie spoguļi, benķu apsilde, glāzīšu tureklis. Tas vadītāja apliecību neietekmē.
Vispār, nepareizā virzienā stūrējam- pārāk daudz uzticamies tehnikai, datoriem, robotiem…
Nu grūti tās salīdzināt ar elektriskiem spoguļiem vai glāžu turētājiem. Vienas attēlo parkošanās trajektoriju uz ekrāna, otras vispār pašas noparko autiņu, vairs nav jāprot ne atpakaļgaitā, ne da jebkādā gaitā ielīst pašaurā vietiņā. Gan drīz ieviesīs tiesības ar xxx. kodu, kur nebūs jāizbrauc figūras. :)
Par to figūru neizbraukšanas tiesībām bija labi teikts.
Interesanta statisktika – varbūt kāds zin kur varētu pagājušā gada statisktiskos datus apskatīt?
Jā, tagad jau pamatīgi palielinājies to cilvēku skaits, kas tiesības kārto uz automātiskās pārnesuma kāŗbas.
Domāju paies gadu desmits un sāksim skaitīt tos, ka vēl kārtos uz manuālās.
Tiem, kas šobrīd nevar izšķirties uz ko tad likt tiesības, varu ieteikt šo rakstu – https://burnickis.lv/automatiska-atrumkarba/